3.3

George Washington

I en liten dammig håla i den amerikanska södern bor den unge George - ständigt hjälmprydd på grund av en ömtålig fontanell. Under barndomens sista sommar ställs George och hans vänner inför flera av vuxenhetens svåraste begrepp; mod, ansvar, trångsynthet och döden. Med foto och poetiskt narrativ jämförs George Washington ofta stilmässigt med Terrence Malicks verk.

Originaltitel George Washington
Regissör David Gordon Green
Manus David Gordon Green
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Candace Evanofski, Donald Holden, Curtis Cotton, Eddie Rouse, Paul Schneider (II), Damian Jewan Lee, Rachael Handy, Jonathan Davidson, Ebony Jones, Janet Taylor, Derricka Rolle, Scott Clackum

KimEkberg
2018-05-10
väldigt väldigt filmiskt, med mycket vackert anamorfiskt foto. Vissa scener är briljanta, men den försöker vara lite väl gullig ibland och lite väl tuff ibland. hade den valt en medelväg hade det verkligen varit något.
Hypostas
2015-04-26
Påminner lite om Malick och det är menat som en komplimang från min sida.
hestret
2014-08-06
Gillar det här stilmässigt och stundtals är det riktigt bra. Musiken, den ruffa klippningen, fina fotot är för det mesta en höjdare. Jag gillar det Malickska utan tvekan. Men det här var ändå en liten besvikelse. Det är lite meandrerande och inte alltid helt hundra plotmässigt. Voiceovern var ibland lite cringig och dialogen är inte alltid toppen heller. Men ändå en vacker sevärd film, men det känns som att denna hade varit bäst som en kortfilm på något sätt. Svagt stark trea. 62/100
Greven81
2014-05-15
Otroligt vackert foto, gripande om amerikansk misär. "Gillar" sånt här!
Raimo_1985
2014-02-25
Bra grejer men ganska pretto. Fast jag blir berörd, även om mycket amerikansk indiefilm är såhär.
fors1984
2013-07-18
DGG gjorde alltså den här som 25-åring... och "Your Highness" som 36-åring. Ett karriärmysterium.
Ghostface
2012-07-16
Utmärkta miljöskildringar med väldigt naturligt skådespeleri i en aningen abstrakt handling. Detta är på en nivå som filmiskt är överlägsen nivån Mallick gör på.
rebelscum
2010-05-09
Personligen tycker jag materialet är ganska intetsägande, men skådespelarna är på topp och fotot är jättevackert.
carnevil
2009-06-08
Visuellt vacker men rätt seg.
Moonlighting
2008-09-30
En blandning av Malick, Korine och filmen Killer of sheep. I mitt tycke saknar dock denna filmen en egen själ och känns väldigt ofokuserad och diffus. En besvikelse trots en del fina ögonblick och levande skådespelarinsaster. Det kändes helt enkelt aldrig särskilt intressant eller fängslande att följa karaktärerna.