Gerry

Två killar som bägge heter Gerry blir strandade i en öken under en expedition.

Originaltitel Gerry
Regissör Gus Van Sant
Manus Gus Van Sant, Matt Damon, Casey Affleck
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Matt Damon, Casey Affleck

Skapad 2019-12-13 av Ihsahn
Tänk att kunna så mycket om film men ändå misslyckas med det allra mest grundläggande: att engagera sina åskådare. Gus van Sant har lyckats med den utomordentliga bedriften att göra en stråla...   Läs mer »

Skapad 2019-10-23 av Aviva
Filmen Gerry av Gus van Sant kom år 2002 och det är den första filmen i hans dödstrilogi, som även består av Elephant och Last Days. Filmen handlar om två vänner som båda heter Gerry. De ska ...   Läs mer »

bubblo
2015-03-08
Jag förstod mig inte alls på filmens postmoderna element som accentuerades i slutet
2014-11-13
Aldrig har väl uttrycket "en bild säger mer än 1000 ord" varit mer sann än i denna filmen. Vi blir bortskämda med ett magiskt foto, vackra miljöer och smart klippning. Detta är en väldigt enkel men otroligt facinerande historia med sparsam dialog. Det är en film man bara ser en gång men man är otroligt tacksam för att man tog sig tid att göra det 3+
hestret
2014-09-01
Stundtals väldigt vacker, men ofta lite halvtrist. Damon bra, Affleck dålig. Lite intressant och vågat. Svag trea. 42/100
Almgren
2014-05-31
Så jävla seg! Jag hade hoppats på någon känsla, stämning eller åtminstone bra improviserad dialog, men det fanns helt enkelt inget sådant i filmen. Den blir aldrig intressant utan det är verkligen bara naturbilder och traskande under hela speltiden - kanske inte totalt intetsägande men ändå sjukt tråkigt. Det enda tankeväckande kommer på slutet och då har jag redan tröttnat för längesen - denna enda grej är dessutom totalt obegriplig och tjänar endast till att sänka betyget ytterligare, för det känns som att den är inslängd bara för att filmen ska innehålla någonting - vad som helst. Gör dig själv en tjänst och ta en promenad eller något istället för att slösa tid på det här skräpet.
Darn
2013-06-27
Jag vet inte vad det är, men det är något. Om det är fotot, de långa tagningarna eller den ibland spöklika stämningen låter jag vara osagt. Men mitt huvud gick igång, på ett bra sätt tror jag.
StureStenhög
2013-05-17
Lite kluven måste jag säga att jag är till det här. Jag gillar ju iaf att van Sant försöker utmana konventionerna och göra film på ett annorlunda sätt. Jag är inte helt säker på vad tanken var dock. Ville han helt enkelt göra en film om hur det faktiskt skulle kunna gå till på riktigt ifall två killar går vilse i öknen? Alltså utan Hollywood-strapatser, bara en massa öken och en massa vandrande. Det tycker jag är intressant i så fall, och han lyckas ju faktiskt förmedla känslan av den maktlöshet och hopplöshet man måste känna i det läget. Jag satt och funderande en del på hur jag själv skulle reagera. Varifrån får man krafter till att fortsätta? Hur rationellt klarar man av att bete sig? När ger man upp? Jag blev fortfarande milt uttråkad, men har varit med om klart värre. Dock tycker jag inte att man tar den här ultrarealistiska vinkeln hela vägen, nån enstaka strapats blir det ju ändå, och karaktärerna beter sig inte helt realistiskt. Men mest av allt känner jag att man är mer intresserad av att inte göra en Hollywood-film än att göra en realistisk film. Det blir lite för mycket konstigheter som jag inte riktigt ser nån poäng med, och det känns som att det i slutändan mest blir ett formexperiment bara för sakens skull. Det kan jag inte riktigt tycka är okej, om man inte kan förmedla nånting vettigt med det här alternativa berättarsättet, så har man väl egentligen bara lyckats bekräfta att det konventionella berättarsättet är det bästa?
TheJack
2012-07-25
van Sant förtjänar en liten applåd för att han vågar göra det här, men det är knappast en särskilt lyckad film. Ibland fångas den kvävande öknen snyggt, men överlag är filmen intetsägande och trist med rutten musik och en kass Casey Affleck.
ulpe01
2012-07-23
Ok, fotot är helt fantastiskt, men det räcker inte riktigt. Det är inte tillräckligt med story för att engagera, så långsamheten blir bara seg.
Vertov
2012-01-15
foto: 4+, story: 2, Casey Affleck: 1
GragB
2011-11-04
Hemskt koncept på ett bra sätt.. jag förstår varför den är så långsam, men.. den är ändå jobbigt långsam.