3.4

Gertrud

Gertrud är fångad i sitt kalla småborgerliga liv, men istället för att bryta sig ur tvingar hon sig själv att bli ännu kyligare. Filmen bygger på en pjäs av Hjalmar Söderberg.

Originaltitel Gertrud
Regissör Carl Theodor Dreyer
Manus Carl Theodor Dreyer
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Baard Owe, Nina Pens Rode, Bendt Rothe, Ebbe Rode, Axel Strøbye, Gustav Ahlefeldt, Vera Gebuhr, Lars Knutzon, Anna Malberg, Edouard Mielche, Valsø Holm, Carl Johan Hviid, William Knoblauch, Gurli Plesner, Ole Sarvig

labi
2020-10-22
Två husgudar, Söderberg och Dreyer, möts. Toppbetyget borde vara givet, men jag tycker Dreyer tar död på spänsten i Söderbergs text genom det själlösa och überpretto tilltalet i dialogen. Det blir lite Roy Andersson utan den nödvändiga glimten i ögat. Dreyers tolkning av Munks Ordet är däremot ett av filmhistoriens mästerverk. Där blir tonträffen perfekt.
hsimpson
2020-02-06
Detta var mig ohyggligt teatraliskt, och jag känner precis som ilBrutto: Detta är den första Dreyerfilmen som jag kände mig besviken efter att ha sett. Eller sett och sett, jag orkade bara i drygt en timme.
Ful_fisk
2019-05-06
Stämningsfull och stillsam, men kanske inte det mest engagerande jag sett. Mycket snygg, hur som helst. Men oj vad det kunde kännas träigt ibland med det teatraliska skådespelet!
Astrojacob
2018-09-22
Oj, detta var svårt. Hjalmar Söderberg var banbrytande på sin tid men detta var en trist variant av geniet Dreyer. Kändes mer som ett kammarspel eller teveteater. Vackert men sövande blir bara en svag Fyra.
ilBrutto
2015-01-21
Detta är den första Dreyer filmen som jag kände mig besviken efter att ha sett.
precineadd
2014-03-14
Lite snopen epilog på Dreyers karriär. Uppskattar att denna fått cred efter 50 år, men efter en första titt (och vem vet när det blir tal om en andra) känns den inte som sådär jättemycket mer än en lite slickare variant av den typ av TV-teater som var vanlig på 60-talet.
apmannen
2014-01-21
När jag väl hade kommit över att dialogerna låter som diskarna i Riget blev jag mest stressad över att den var alldeles för rappt berättad. Hade vunnit på en extra timme.
auragolf
2014-01-11
Gertrud är inte en film för alla, speciellt inte för dem som bara ser på mainstream. Det är en konst film, som kräver rätt sinnesstämning, lugn och tid. Efter att ha sett den en gång anar jag det riktigt stora i filmen. Ska bli spännande att se den på nytt om ett tag.
MacNIlle
2012-12-05
En pain att sitta igenom. Somnade faktiskt när jag såg den.
Denlurige
2012-05-11
Dreyers regi måste ha uppmanat till intensiva och blickar som ska försöka uppmärksamma intresset bortom rutan. Resultatet blir för mig i vilket fall att jag börjar tänka på något annat samtidigt som 119 minuter känns som det dubbla i längd. Men bra foto med långa väl uttänkta tagningar