3.5

Get Out

När en ung man besöker sin flickväns familjegods inser han snart att hennes familj har lömska avsikter med sin inbjudan. Till en början tolkar Chris familjens överdrivet tillmötesgående beteende som ett nervöst sätt att hantera dotterns etniskt blandade förhållande. Men en rad märkliga upptäckter under helgen leder honom till en upptäckt han aldrig kunnat föreställa sig.

Originaltitel Get Out
Regissör Jordan Peele
Manus Jordan Peele
Genre Skräck, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Daniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener, Bradley Whitford, Caleb Landry Jones, Marcus Henderson, Betty Gabriel, Lakeith Stanfield, Stephen Root, Lil Rel Howery, Erika Alexander, John Wilmot, Ashley LeConte Campbell, Julie Ann Doan, Richard Herd

Skapad 2019-12-05 av Stygga-Vargen
Skräckfantast som jag är så håller jag ständigt utkik efter både gamla och nya filmer som jag missat och nu har en bekant precis tipsat mig om en ny film som jag faktiskt aldrig hört talas om t...   Läs mer »

DiMMUBoRGiR
2019-07-03
Lättsam och ändå medryckande. Ologisk och befriande. Inte jättebra, men ändå något som sticker ut lite.
ulpe01
2019-06-25
Jag kollar ju inte på skräckfilm, så jag undvek den här väldigt länge. Sen, efter att ha läst alla spoilers och hört alla analyser dök den upp på streaming. Verkade vara mer en thriller än skräckis, så jag chansade och fick se en riktigt bra film. Det är ju inte alltid en så hajpad film lever upp till förväntningarna, men ibland blir man överraskad. Inget jag kommer att se om ofta, men kanske om ett par år igen.
Jompalompier
2019-06-22
Jag blev glatt överraskad av Get Out. Stämningsfull skräck som är intressant hela vägen till sista bild. Kommer nog att se om om några år.
mammene
2019-05-26
Roligt med en "skräckfilm" som jag inte fattade var en skräckfilm förrän långt in i filmen. mycket konstigheter som man fick fundera över innan polletten ramlade ner. Bra jobbat, så det blir en stark trea.
StureStenhög
2019-05-25
En småudda hybrid som faktiskt lyckas bra med att balansera sina olika delar och vara genrefilm och satir på samma gång. Fascinationen kring vad det egentligen är som pågår håller i sig hela vägen, samtidigt som vi får en del kul dialog och absurda sekvenser. Den sorts skenheliga rasism som filmen utforskar är också betydligt intressantare än kkk-rasism, det finns betydligt mer att gräva i där. Det filmen lyckas säga är förvisso inte direkt originellt, men den gör det på ett intressant sätt, och utan att bli predikande. Jag ifrågasätter dock logiken på en del punkter, men det kan hända att jag missade något också
Tatty
2019-05-05
Spännande och annorlunda film. Gillar denna förundrande känslan om varför alla beter sig så skumt tills man började fatta vad som pågick. Gillar handlingen skarpt i filmen! Och gillar även att den är en aning rubbad film.
Hengman
2019-05-05
Spännande och lite rolig. Säger absolut ingenting på något djupare plan. Men den passar mycket bra till chips och läsk.
Ful_fisk
2019-04-16
Jordan Peele kryddar skräckfilmsgenren med rasfrågor och politik. Gott så, men kruxet är tyvärr bara att skräckfilmsgenren har blivit så urvattnad och stentrist. Således blir detta väldigt konventionellt och klyschigt, inte minst i dialogen mellan huvudrolls-paret. Den småfåniga humorn håller dock lite liv i det hela, och överlag fungerar det ändå rätt bra, främst tack vare själva rasfrågan, som är filmens grundfundament. Jag önskar bara att den tilldelats en annan spelplats än en konventionell tidstypisk skräckfilm.
Afflicter
2019-03-19
Skoj att den här filmen kanske inte hade funnits om det inte vore för Eddie Murphys Delirious. Peele spelar absolut på stereotypen att färgade vänder så fort de anar tecken på spöken eller liknande och han gör det på ett bra sätt dessutom. Det är en lyckad skräckfilm som bibehåller humorn utan att bli alltför dum, även om twisten kan kännas ganska påklistrad.
Murvel48
2019-01-03
Rätt seg rulle fram till dom sista 20 minuterna. På det hela taget ganska överskattad.