3.5

Gettysburg

1863 stod slaget om Gettysburg, en drabbning som kom att betyda oerhört mycket för hela Amerika.

Originaltitel Gettysburg
Regissör Ronald F Maxwell
Manus Ronald F Maxwell
Genre Drama, Western, Krig, 90-tal
Skådespelare Tom Berenger, Martin Sheen, Stephen Lang, Jeff Daniels, Richard Jordan, Andrew Prine, Cooper Huckabee, Patrick Gorman, Bo Brinkman, James Lancaster, William Morgan Sheppard, Kieran Mulroney, George Lazenby, Sam Elliott, C Thomas Howell, Richard Anderson

papabobadiof
2018-03-02
En sällan skådad smörja av sentimentalitet, taffliga strider, och "djupa samtal män emellan"! Och på det världsrekord i lösskägg samt fejkade sydstatsdialekter. Nej bevare mig väl, vart får jag tillbaks dessa 261 minuter av mitt liv??
Fläskkäft
2016-05-24
Den gamla tv-serien Nord & Syd från åttiotalet är än idag en riktig bra serie om amerikanska inbördeskriget och jag föredrar den framför denna film men är man sugen på mer krigshistoria antar jag att den här duger. Fotot är stundtals fint o filmmusiken är väldigt stämningsfull. Intressanta skådisar i riktigt bra prestationer där jag faktiskt föredrar dramat mellan slagen framför det aningen tröttsamma krigandet. Krig är ju ett väldigt primitivt sätt att lösa konflikter på kan man tycka, ett fruktansvärt slöseri med liv... Gamle George Lazenby dök upp i en alldeles för liten roll, hade varit kul att få se mer av honom. Respekt till alla mäktiga skäggen!!!
2014-11-15
Mastodontfilm om det blodigaste slaget någonsin på amerikansk mark. Dock, så tror jag att det är mitt intresse för det här slaget som gör att jag tycker filmen är bra. Kan man inget om slaget så kan det bli svårt att hänga med. Men för alla historieintresserade rekommenderas den varmt, också med tanke på att ingen sida är "den goda" eller "onda".
foppa99
2014-11-06
Vid Mia Skäringers kära bakdelsskägg; det va ena riktiga skäggdoppingar i denna film.
2014-07-08
Fyra timmar lösskägg tar på tittaren, men det visade sig vara värt mödan. Svulstigt utan att bli parodi på sig själv och många bra rollprestationer.
Almgren
2013-10-02
Väldigt välgjord filmatisering som är genomgående välspelad, engagerande och som känns autentisk. Endast några små missar gör att den inte kan få femman, annars är den snudd på fulländad.
Berniey
2013-01-03
Riktigt bra film om än något seg!
Hypostas
2012-10-30
Militärhistoriskt intressant film, om generaler som flyttar sina trupper likt pjäser på ett spelbräde. Martin Sheen är bra i rollen som generalen Robert E. Lee. Tom Berenger är också bra som den mer försiktige generalen James Longstreet.
vamstad
2012-08-09
En film med några av de mest storslagna skäggscenerna någonsin.
AddeColciago
2012-04-06
Oerhört lång, men inte alls seg eller tråkig. Snarare en rätt imponerande skildring av vad som lätt hade kunnat kännas som en tv-upptagning av ett påkostat "reenactment"-spel. I synnerhet Jeff Daniels lyckas skapa en sympatisk och engagerad karaktär.