3.3

Ghost Dog – Samurajens väg

Varje samuraj har en herre som han är totalt lojal emot. I Ghost Dogs fall är det Louie, en underhuggare i den italienska maffian som en gång räddat livet på honom. Sedan dess har Ghost Dog utfört ett antal framgångsrika torpedjobb åt Louie. De ses dock aldrig utan håller kontakt genom brevduvor. Ingen vet något om Ghost Dog eller hur han utför sina uppdrag. Han har fått sitt namn efter sin förmåga att komma och gå utan att lämna några spår. När något går fel i ett jobb får han sin herre efter sig och hans enda utväg är att döda hela maffiafamiljen.

Originaltitel Ghost Dog – The Way of the Samurai
Regissör Jim Jarmusch
Manus Jim Jarmusch
Genre 90-tal, Kriminalare, Drama
Skådespelare Forest Whitaker, John Tormey, Isaach De Bankolé, Camille Winbush, Henry Silva, Cliff Gorman, Tricia Vessey, Victor Argo, Richard Portnow

Skapad 2019-12-14 av QuiNonStultus
När en films namn involverar en formulering i stil med \"Way of the Samurai\" så brukar det vara givet vad man har att vänta sig: Det kommer finnas bistra japaner i imponerande rustningar som, för...   Läs mer »

RustyFilm
2019-02-13
En behaglig film. Framtoningen är lågmäld trots ett 10-tal dödsskjutningar, detta låter antagligen konstigt men det är just detta som är Jarmuschs storhet. Vilken historia som än berättas i hans filmer blir upplevelsen behagligt njutbar och ofta i ett långsamt tempo. Komiken är alltid närvarande och i denna film även en dos filosofi. Soundtracket väl avvägt.
2017-10-18
Jamesa
2016-04-21
Jag minns att polarn snackade upp denna film när den kom, så jag såg den ganska snart. Men näe, mer än ok var det inte.
saggesaliv
2014-11-27
Ghost Dog, samurajen i grannskapet, hamnar i trubbel med lokala maffian efter att han skjutit en av deras män på beställning. Jag måste erkänna att jag var något tveksam till denna filmen innan jag satte på den, men den krossade allt, en riktigt bra, skön grym jävla film. Forrest Whitaker gör en imponerande roll som Ghost Dog, jag har alltid gillat den mannen. Hela skådespelaruppsättningen i maffian gör även de lysande prestationer, John Tormey, Cliff Gorman och Henry Silva sticker ut! Musiken av RZA är hur jävla bra som helst, otroligt passande och riktigt skönt sound. Även fotot av Robby Müller är lysande som vanligt, en av mina favorit filmfotografer all-time och detta hör till hans bättre filmer. Allt som allt en riktigt komplett film. (-8/10)
2014-11-02
Möjligen Jarmuschs våldsammaste film - slutscenen är rent otäck - men sättet han gör det på är helt briljant. En film som tar sin tid, jobbar mycket med musik (RZA) och inte så mycket med snack.
tvamvarg
2014-02-25
Det skall vara en femma på den. Ren njutning från början till slut.
AlbinWesley
2014-02-25
Snyggt och kul och fint och bra. Framför allt glassmannen och Pearline är lysande karaktärer, och det är med dem det blir som bäst. Även RZAs musik är mycket väl bidragande till toppenstämning. Ändå brister engagemanget en smula och Ghost Dog blir jämförelsevis inte en av Jarmuschs bättre.
F-M-J
2014-01-23
Fet film!
Hypostas
2013-09-14
Min absoluta favorit av Jarmuschs filmer. Stark fyra.
Solidus
2013-09-02
Godkänd lönnmördarfilm med smal budget. Tyvärr framkallar filmen trötthet, då den känns en aning amatörmässig. Inte för att varken skådespelet eller regin är dåligt, men filmen är begränsad i sin produktion och misslyckas skapa ett engagemang för sin historia. Helt ok.