3.6

Ghost in the Shell

En cyborgpolis och hennes partner jagar en mystisk hacker som kallar sig Puppet Master.

Originaltitel Kôkaku kidôtai
Regissör Mamoru Oshii
Manus Kazunori Itô
Genre Anime, Science Fiction, Action, Animerad, 90-tal
Skådespelare Akio Ôtsuka (röst), Kôichi Yamadera (röst), Atsuko Tanaka (röst), Tamio Ôki (röst), Iemasa Kayumi (Röst)

Skapad 2019-10-20 av SantaClaus
Varningssignalerna ringer väldigt högt så fort jag sätter på filmen, början är precis så klyschig och fantasilös som man vant sig vid efter alla påkostade filmer med Will Smith i huvudrollen...   Läs mer »

Engravadlax
2019-02-28
Jag satt de första 60 min och såg lika besvärad ut som Batou medan filmen pratade cybernetik och medvetandefilosofi åt mig; ämnen som jag hellre läser om själv än att få det illa förklarat för mig av en anime. Lite felprioriterat av skaparna imo, eller så fann de inget mer kreativt sätt att förmedla den informationen på. Som MGS-fan är det däremot kul att se hur mycket Hideo Kojima har modellerat sina karaktärers utseende och rörelsemönster efter Motoko. Extremt svag trea för de sista femton minuterna..
Rele
2019-02-07
En tidig animerad actionfilm. Jag ger en svag trea.
2017-10-18
Adoniram
2017-08-11
Det är bara att konstatera: anime är inte min grej. Blev ändå intresserad av att se den eftersom så många berömde den men har svårt att se storheten. Föredrar helt klart filmversionen.
amotherscrime
2017-08-11
Har egentligen allt för att bli helt magisk men det slarvas bort i en total röra. Onödigt kompicerad. Se hellre Blade Runner.
G-man
2017-04-16
Bra soundtrack och snyggt tecknad, men ett överflöd av teknikprat och pangpang gjorde att jag slutade kolla efter tio minuter, ”I’m too old for this shit” så att säga.
naiiv
2016-10-17
Plus för otroliga bilder - ljuset och speglingarna är otroliga. Musiken är fantastiskt bra. intensiv ibland, symbol-aktig ibland, inte alls klyschig. Trots att stora delar av filmen i övrigt är det. Det må vara att den är föregångaren till Matrix, och att den förlorar lite på att många andra filmer har liknande upplägg. Det filosofiska temat är nog spännande om det är första gången man tänker på det, men det levereras lite väl ofta som en upphaspling. Tröttsamt med nakenhet och stora bröst. Svag fyra.
abnormal
2016-09-20
Riktigt fett koncept, men genomförandet förtjänar bättre.
ekback
2014-09-24
Början på något riktigt bra! Serierna är bättre än filmen - se dem om ni gillar filmen! Musiken i filmen är underbar och miljöerna också. Jag gillar även hur de filosoferar om vad som är levande eller maskiner. Actionscenerna är också grymma och det märks att flera andra filmer (exempelvis The Matrix) har inspirerats av detta.

2014-06-20
Välgjord och musiken var fantastisk men jag hade svårt att hänga med i storyn. Det kanske är meningen att man skall se serien först. Det blir en stark 2a i betyg just nu i alla fall.