2.9

Ghost in the Shell

Historien följer The Major, en unik cyborg som leder elitstyrkan Section 9. Deras jobb är att stoppa de farligaste extremisterna. Men Section 9 möter en fiende vars enda mål är att förgöra Hanka Robotis avancerade framsteg inom cyberteknologi.

Originaltitel Ghost in the Shell
Regissör Rupert Sanders
Manus Ehren Kruger, Jamie Moss, William Wheeler
Genre Action, Mysterium, Kriminalare, Science Fiction, Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Scarlett Johansson, Pilou Asbæk, Takeshi Kitano, Juliette Binoche, Michael Pitt, Chin Han (III), Danusia Samal, Lasarus Ratuere, Yutaka Izumihara, Tawanda Manyimo, Peter Ferdinando, Anamaria Marinca, Daniel Henshall, Kaori Momoi, Rila Fukushima

Skapad 2019-11-10 av AugustDellert
'Ghost in the Shell' är en filmatisering av en kultförklarad animerad sci-fi rulle från 1995 som i sin tur är baserad på en mangatidning från 1989. Originalfilmen var banbrytande för sin tid oc...   Läs mer »

ledsenpirat
2019-09-29
Förstod aldrig mangan och tyckte animen var sömnig. Denna däremot var cool! Lite hackig CGI i nåt parti, men jag var förvånad att jag gillade inramningen. Kanske hjälper Clint Mansells musik till.
StureStenhög
2019-09-15
Det här var ganska sömnigt tyvärr. Visst, jag gillar cyborgs som filosoferar kring sin egen existens, men vi har sett många sådana här filmer förut, och den här går bara på tomgång. Man lyckas aldrig skapa en värld som känns levande, och då blir den också svår att engagera sig i. Karaktärerna är inte heller mer utvecklade än vad de absolut behöver vara. Här finns ingen själ, ingen inspiration. Inte nåt
V70
2019-02-10
Suger jämfört med originalet.
capitol
2019-01-11
Här skrev de verkligen med den största tuschpennan de kunde hitta för att garantera att ingen blev förvirrad av handlingen. Storyn har morfat till att bli en extremt trött cyberpunk historia istället för den mer politiska handlingen i de tidigare filmerna.
zonk
2018-12-02
Tappar bort mycket av det som var starkt med originalet, men står ändå hyfsat på egna ben. En del grejer ser tyvärr väldigt taffliga och lågbudget ut, jag är besviken på cyberpunkstaden. Likväl får man vara glad för varje hyfsat kompetent cyberpunk-rulle. Men jävlar vad jag blir sugen på att se om originalet.
Pearldrop
2018-10-09
Fruktansvärt tråkig
Ima_Tree
2018-10-07
Bitvis helt kopierade scener från orginalet och bitvis något helt eget. Mycket mer förklarande/förtydligande. Väldigt snyggt men också en del stelbent skådespeleri. Svag trea.
Jamesa
2018-09-24
Snygg men ganska lamt.
Makkuro
2018-09-18
togusa hade inte ens en mateba smh
SciBoy
2018-08-22
Som ett superfan av originalet är jag såklart besviken över filmen. Men det är långt ifrån en så dålig film som många försöker påskina. Scarlett Johanssen är inge vidare som Major, men de andra skådespelarna gör betydligt bättre ifrån sig. Handlingen är bra, men tyvärr så passar den inte in i den värld som originalet byggt upp, så istället bygger man någon slags ny värld. Den är väl okej, men tar bort en hel del av det som gjorde originalet så lysande. Att man inte kan göra en actionfilm om huruvida mänsklighet kan överleva att föras över i en dator är självklart svårt, omöjligt om man försöker göra den i Hollywood. Så man försöker inte ens. Men den var ändå spännande från början till slut.