2.7

Ghostbusters – spökligan

När universitetet i New York lägger ned sin parapsykologiska avdelning, bildar de sparkade forskarna Dr Venkman, Dr Stantz och Dr Spengler firman "Ghostbusters", som specialiserar sig på att utrota övernaturliga plågoandar. Den förtrollande Dana Barret upptäcker att hennes kylskåp är ingången till den andliga världen, och jakten sätts igång för våra hjältar. Plötsligt står de ansikte mot ansikte med en gammal ond kraft, som gör vad som helst för att få Manhattan att bli ett rent helvete.

Originaltitel Ghostbusters
Alternativ titel Ghost Busters
Regissör Ivan Reitman
Manus Dan Aykroyd, Harold Ramis
Genre Komedi, Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Bill Murray, Dan Aykroyd, Sigourney Weaver, Harold Ramis, Rick Moranis, Annie Potts, William Atherton, Ernie Hudson, David Margulies, Steven Tash, Jennifer Runyon, Slavitza Jovan, Michael Ensign, Alice Drummond, Jordan Charney, Timothy Carhart

Skapad 2019-12-11 av BobbyPeru
Ghostbusters är ett bra bevis på att 80-talsfilmerna var de mest underhållande. Filmen handlar om New York's problem med spöken, och om männen som måste rädda stan från dessa slemmiga (!) vare...   Läs mer »

Skapad 2019-12-09 av Rollywood
Tre mer eller mindre seriösa vetenskapsmän har under en tid bedrivit forskning av olika former kring det övernaturliga. Men när universitetets sponsorer får veta hur deras pengar används får al...   Läs mer »

päronanton
2019-07-09
Kultfilm!!!
HerrNenne
2018-12-25
Det här är faktiskt ganska dåligt. Nytt och kul när det kom kanske, men det var längesen nu. Ordentligt daterad, och då är effekterna nästan det minst daterade.
picklessmulan
2018-10-30
Riktig klassiker som håller än idag
Stan
2018-03-18
Politiskt korrekta och cucks klagar på Murray. Visst är han okonventionell, precis som filmen. Speciell men underbar humor och perfekt ton. Njuter minst lika mycket av den idag som när man var 8 bast. När folk klagar på att den inte åldrats väl antar jag att de menar specialeffekterna. De är fantastiska undantaget är stop motion-effekterna, som är risiga men charmiga. savin the day, saaavin the da aay.
vonadel
2017-11-12
Precis som föregående skribent så var den underbara Stranger Things 2 som gjorde mig sugen att se om denna klassiker. Senast jag såg den var nog på VHS, och nu var det i krispig 4K. Blir lite av en ny upplevelse faktiskt. Tror att nostalgin gör mig oproportionellt positiv. Tror inte ens jag satte så högt betyg när det begav sig. Men, den är ju mysig på något sätt. 7/10
Litsne
2017-10-31
Jag ändrar mig. Den är fanimig inte värd mer än en 2:a.
Litsne
2017-10-31
Jag blev sugen på att se om den här efter att ha sett "Stranger Things". Som Dele noterade nedan så har den inte åldrats väl, men jag låter den behålla sin 3:a om än mycket svag. Bill Murray spelade verkligen ett riktigt praktarsel som jag antar ändå skulle föreställa den "coola killen". Det blir lite som när Bond ger en hysterisk kvinna en örfil för att hon skall lugna ned sig. Inte vackert nu för tiden.
Dele
2017-05-27
En barndomsfavorit och kultklassiker från 80-talet som verkligen inte har åldrats väl.
QuiNonStultus
2017-05-07
En "klassiker", tydligen, och helt okej, but not all that. Ganska straight forward.
GinNTonic
2017-02-07
Jag som endast har sett denna film en enda gång som liten, om ens det, har inga nostalgiska pluspoäng att dela ut och tycker att den idag är riktigt tråkig. Den har ett alldeles för dåligt tempo, hade den klippts skickligt hade den kanske blivit en halvtimme lång bara. Storyn är ointressant och det värsta av allt är att humorn inte funkar. De flesta karaktärerna är trista om man inte gillar Bill Murray vilket man definitivt inte gör. Han spelar som vanligt sig själv. Ett riktigt sömnpiller till film!!! Filmen får mig också att tänka på Trump, för huvudpersonerna i filmen blir även de hyllade av en samling hjärndöda skrikande fans medan jag för mitt liv inte kan förstå varför.