2.9

Ghostwatch

En BBC-produktion med Michael Parkinson som programledare. Vad som först tycks vara en helt ordinär och lättsam lördagsunderhållning där "övernaturliga" händelser undersöks med tydlig skepsis, övergår snart till ren och skär skräck när saker och ting börjar gå galet.

Originaltitel Ghostwatch
Regissör Lesley Manning
Manus Stephen Volk
Genre Drama, Skräck, Mysterium, Thriller, 90-tal
Skådespelare Michael Parkinson, Mike Smith (IV), Sarah Greene (II), Craig Charles, Gillian Bevan, Brid Brennan, Michelle Wesson, Cherise Wesson

kanemura
2020-02-28
Nu är man ju härdad av ett 60-tal found footage-filmer som man sett sista 6-7 åren men hade jag sett detta 1992 hade jag nog blivit rätt rädd. Jag tycker det mesta av skådespelet är bra och bland annat Parkinson bjuder på en riktigt bra insats som skeptisk men trevlig och proffsig programledare (han spelar sig själv). Filmen känns mestadels trovärdig och byggs sakta men säkert upp och innehåller dessutom små subtila läskigheter som man lätt kan missa. Det är också häftigt att först komma av sig och tänka "äsch, precis som i Paranormal Activity" för att sedan plötsligt slås av att detta händer 15 år innan de filmerna och därför måste ha inspirerat så mycket. Filmen kanske är en trea överlag men likt med Beatles så tvingas man väl gilla den ännu mer tack vare dess "historical significance". Likt förbannat spårar det ut litet i slutet och det sänker något.
jlam
2016-10-27
Det här är ju intressant, en för mig helt okänd brittisk ploj som var före Paranormal activity, REC och hela gänget. Synd att den inte gör det lika bra bara, lite plastig och väldigt brittisk med "How do you do, Sir"-språket utan minsta svordom vilket gör det svårt att köpa äktheten. Se den om du är extra sugen på genren.
amam
2016-06-11
Jag gillade slutet men själva mockumentären var lite väl långdragen och småtrist. Stark tvåa.
Rymdis
2013-04-05
Ett måste för alla som gillar mockumentaryskräck! Att vissa trodde på det är en småsak i sammanhanget, Stephen Volk har nämnt att ingen i filmteamet trodde att någon skulle falla för det, men att de skämtade om att det skulle vara kul om det blev en "War of the Worlds"-grej av det hela.
WaldoTrumbull
2012-01-25
Småkul, men inte helt trovärdig. Manuset är välskrivet men det hela faller på skådespelartalangen, eller bristen därav, hos vissa av karaktärerna. Jag kan ändå förstå varför folk trodde på det, det är välgjort och det faktum att Parkinson är med säljer idén att det är på riktigt då han är mest känd för seriös TV och inte som skådespelare. De lyckas bra med att stegra spänningen under programmets gång och har till och med fått med den obligatoriska comic-relief-karaktären. Slutet är riktigt snyggt.
CinemaniaC
2011-09-19
Rätt lattjo liten pryl detta. Slutet var väl ändå att ta i lite väl, men det kändes samtidigt att det var för att klargöra för folk som inte redan förstod att allt var påhittat när väl showen var slut.
DanielMott
2009-03-18
Man får se det ur ett historiskt perspektiv, en charmig liten spökbluff.
djonipony
2007-04-25
här finns hela storyn: http://www.museumofhoaxes.com/ghostwatch.html