2.9

Girl Model

Flickor i 13 till 15-årsåldern går på uttagning för att bli fotomodeller, ledda av den före detta modellen Ashley. Madlen och Nadya är två lyckliga unga flickor som får chansen att åka till Japan och jobba. Väl i Tokyo blir det inte riktigt som de blivit lovade.

Originaltitel Girl Model
Regissör David Redmon, Ashley Sabin
Genre Dokumentär, 2010-tal

LuxLisbon2
2015-04-14
Blir nyfiken pa Ashleys bakgrund: Var kommer hon ifrån? Hur gammal var hon nar hon blev scoutad? Varfor hatade hon modellandet sa mycket? Blev hon utnyttjad, och isf av vem? Vad menade hon med att Messias, 40 ar och Switch agare gillar modeller i trettonars-aldern? Hon vek undan med blicken nar hon sa det. Blir otroligt nyfiken pa henne som person. Har hon en partner (eft hon tankt bli gravid snart)? Mkt gåtfullt.
LuxLisbon2
2015-04-14
Obehaglig, riktigt.
Hypostas
2013-12-27
Japan, detta märkliga land. Hur fan kan man vilja ha en massa trettonåriga modeller? Jag fattar verkligen inte det. Synd att det inte var undertexter hela tiden, då jag missade en del av vad Ashley sa.
Rixn
2013-08-18
Snacka om avtrubbad - Ashley verkar ha gett upp om livet och bryr sig inte om vad hon gör - vilket går ut över de unga flickor hon kommer i kontakt med. Hon bryr sig inte ens om att hon kommer att framstå i mindre bra dager när hon blir filmad - uppgivet levererar hon sin svarta kritik mot industrin, och hon borde inse att det är en känga mot sig själv hon ger. Enastående att de lyckts få fram hennes avsaknad av empati - vilket också framkommer tydligt de få gånger hon träffar Nadja i Japan.
vladi
2012-04-08
Men vad fan Lilla Blåa Mus! Ashley är en förljugen psykopat, hon säger ju en sak, lovar en sak och sen blir det något helt annat. Och hon är mycket väl medveten om verkligheten och att de där modellflickorna blir mer eller mindre utsatta och utnyttjade. Hon är så jävla falsk rakt igenom, hon snackar bara massa skit för att glorifiera sig själv eller så skapar hon egen falsk vacker verklighet för att orka med det hon gör, hon förnekar ju allt och tar inget som helst ansvar! Hon är ett monster!
vieekk
2012-03-03
Hujedamig, vilken äcklig dokumentär. Inte nödvändigtvis för att modellyrket som sådant är speciellt äckligt, Heidi Klum mår säkert bra, men att ta småflickor från deras mödrars ömma famnar i Новосибирск och kasta in dem i någon sorts beroendesituation är vämjeligt. Hur många av dessa aspirerande modeller sexar inte framför kamera eller går på gatan innan årets slut? Jag blev också lite fascinerad av modellagenten Ashley: vilken tös. Hon bjöd aldrig på några moralkakor sin erfarenhet till trots, men man kunde skönja hennes verkliga inställning till branschen. Å andra sidan, skulle hon inte göra vad hon gjorde skulle en betydligt hemskare människa ta hennes plats. 4−/5
oliver_twistor
2012-03-01
Skrämmande att se hur unga tjejer tvingas åka till ett främmande land för att försöka få pengar till sina familjer. Jag led verkligen med Nadja och kände hennes ångest. Jag hoppas att det till slut ändå går bra i livet för henne.
LillaBlåaMus
2012-02-10
På vilket sätt är Ashley-karaktärn patetisk? Psyksjuk? Snarare uppgivet insiktsfull. Omänsklig? Hon var väl varken god eller ond. Fri men knappast lycklig.
yrkeschaufföre
2012-02-10
Jag blir extremt upprörd över det här och vill därför sätta ett högt betyg men filmen är ju inte bra den behandlar bara ett ämne som är lätt att uppröras av så en två från mig.
haajen
2012-02-10
Väldigt deprimerande men också lite intetsägande, vi gör ett nedslag i en synnerligen sjuk värld men får egentligen inte veta så mkt om den. Lämnas med frågan hur det går för Nadja.