2.9

Girls and Boys

En examensfilm från Stockholms dramatiska högskola 2015. Sextonåriga Nour är en överkåt tönt vars högsta önskan är att bli av med oskulden. Men hon kan ju inte ens snacka med killar, hur sjutton ska hon få någon i säng då?

Originaltitel Girls and Boys
Alternativ titel Girls & Boys
Regissör Ninja Thyberg
Manus Theo Westin
Genre Kortfilm, 2010-tal, Komedi
Skådespelare Erika Coleman (II), Victoria Dyrstad, Kevin Vaz, Tom Ljungman, Leif Andrée, Sonata Sumbu, Kimi El Feky, Victor Lindblad Poturaj, Cecilia Lundström, Tiina Rosenberg

2018-10-12
Vanlig töntig svenskkomedi när den är som sämst. Finns det något värre än svenska fåniga relationsfilmer, speciellt ungdomsfilmer URK!!
bnw
2018-04-09
Riktigt briljant rulle, nära femma. Man (jag) får tänka till både en och två gånger för att hålla reda på vilka personerna är, eftersom man är så pass undermedvetet inkörd på de könsroller som det här samhället består av. Väldigt smart manus och mycket bra genomfört.
Roswall
2016-07-21
[5/10]Har lite svårt för att ytan ofta går före handlingen och karaktärsdjup, samtidigt som jag förstår att det är det som är en del av poängen med filmen. Bertvibbarna är där, det är ett ibland riktigt bristfälligt skådespel, det är också då och då riktigt intressant och ger tankeställare. Det är dock många referenser jag inte känner igen, jag tror att jag och Thyberg/Westin kommer från väldigt olika världar.
haajen
2016-06-27
Rätt tafflig men då det är amatörer som ligger bakom så får det bli en svag trea för visst underhållningsvärde och en bra idé som ligger till grund för filmen.
Hypostas
2016-06-15
Briljant inledning och totalt sett är det här en enormt imponerande prestation av Ninja Thyberg, även om filmen tyvärr tappar lite slagkraft mot slutet. Jag håller inte alls med om att den är "överdrivet förvirrande". Tvärtom är det just de diffusa gränserna mellan könen och könsrollerna som gör att den här filmen egentligen är värd en femma ur ett queer-perspektiv. Crazy Pictures brukar exempelvis bara vända på könsrollerna rakt av, men "Girls and Boys" är betydligt mer sofistikerad än så. En unik film som definitivt är värd att se flera gånger.
Kortfilm
2016-06-09
Det börjar ta sig i brasan för Ninja Thyberg. Det här är den bästa jag sett hittills av regissören. Ojämn och överdrivet förvirrande. Annars kan jag köpa att den är amatörmässig, för det är högt tempo, den sticker ut en del och är stundtals väldigt träffande och underhållande. Berättarstilen tycker jag påminner lite om Bert, med olika karaktärer, kostym/smink, relationer och jobbiga vardagssituationer som dränks i underliggande humor. En stark tvåa eller svag trea.