Girls of the Sun

En sann historia om en kvinnlig kurdisk bataljon som flytt ISIS fångenskap och förbereder sig för att frita sin stad. Mathilde, en fransk krigsreporter med ögonlapp, är traumatiserad av sin makes död i Libyen och är med för att dokumentera attacken på extremisterna. Bahar är en kurdisk före detta advokat, vars liv vändes upp och ner när ISIS intog staden, mördade alla män i hennes familj och förslavade henne och hennes son.

Originaltitel Les filles du soleil
Regissör Eva Husson
Manus Eva Husson
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Golshifteh Farahani, Emmanuelle Bercot, Zübeyde Bulut, Sinama Alievi, Mari Semidovi, Roza Mirzoiani, Zinaida Gasoiani, Maia Shamoevi, Nia Mirianashvili, Evin Ahmad, Zirek, Erol Afsin, Nuka Asatiani, Behi Djanati Atai, Adik Bakoni, Tornike Alievi

knutsson
2018-12-08
Viktigt budskap men tyvärr lyfter inte den här alls. För endimensionella karaktärer som man aldrig riktigt får några egentliga känslor för hur hemskt eller vackert det än är tänkt att vara. Att regissören/manusförfattaren antingen är helt omedveten om eller verkar försöka vilja metakritisera den postkoloniala diskursen gör inte filmen bättre.