3.2

Gitarrmongot

I det avvikande hittar man det typiskt mänskliga. I Ruben Östlunds långfilmsdebut leder tolvårige Erik oss genom fragmentariska upplevelser i ”Jöteborg”. En film om människor som avviker. Ruben Östlund skapar i den här filmen ett helt nytt bildspråk för den rörliga bilden och ger oss nya och okända inblickar i en svensk vardag som aldrig tidigare synts på film och framförallt inte skildrat på det här sättet.

Originaltitel Gitarrmongot
Regissör Ruben Östlund
Manus Ruben Östlund
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Erik Rutström, Ola Sandstig, Britt-Marie Andersson, Julia Persdotter, Mikael Allu, Bjarne Gunnarsson
Filmnummer 22021

Skapad 2019-11-10 av
Det är något fascinerande med filmer som inte tycks handla om något särskilt. Ibland blir det bara tråkigt, medan det andra gånger känns helt rätt. Ruben Östlund har tagit fasta på det tragi...   Läs mer »

Liwe
2015-08-03
Jag förstår var Östlund vill komma med denna film, och jag tror förstår hur han har tänkt. Tanken är god, och jag gillar upplägget. Dock håller den inte måttet pga flera faktorer. Som skrivits tidigare så saknas det en röd tråd och poäng med många scener. Filmen borde varit kortare, då det kändes som den i vissa fall fylldes ut med meningslösa och ogenomtänkta scener. Men i vissa scener så måste jag ändå säga att det blixtrade till någon gång ibland.
triakel
2015-06-21
Inte alls lika träffsäkert som i Östlunds senare alster. Några få ögonblick som fångar mig, men för splittrad och ofokuserad för ett högre betyg.
LVX156
2015-02-25
Sveriges egen Harmony Korine-imitatör misslyckas kapitalt med det som Harmony Korine IBLAND (väldigt sällan) lyckas med. En av de sämsta, mest ointressanta och minst engagerande filmer jag sett.
Salvation_Mind
2014-05-31
Ojämn, men filmen bara växte och blev tillslut omtyckt.
Werim
2014-05-20
Alldeles för ojämn för att bli bra. Vissa scener är riktigt bra samtidigt som många scener är, i mitt tycke, helt ogenomtänkta.
LesPål
2014-01-09
Den är otroligt klockren i vissa stunder samtidigt som vissa scener helt saknar poäng. Många situationer jag aldrig sett på film tidigare, vilket är värt en eloge. Säkert att filmen legat på runt 50-60 min om Östlund "dödat sina raringar" och därmed fått lite mer tempo. Tycker den känns ofärdig på flera sätt.
ryderup
2014-01-05
Man ser vart Östlund är på väg. Men här sitter det inte lika bra som i hans senare filmer. Det blir ointressant på många ställen och filmen känns splittrad och ofokuserad. Dock blixtrar det till vid ett par ögonblick.
AlbinWesley
2013-07-18
Märkligt att jag inte har betyg på denna. Efter att ha spolat mig igenom den igen, och stannat upp vid de scener jag gillar kan jag konstatera att dessa är för få. Det blir framför allt tydligt när man har sett vad Östlund senare åstadkommit, att detta inte är särskilt intressant egentligen. Tycker jag då.
oapelmo
2013-05-05
Otroligt ojämnt men vissa scener lyfter filmen starkt. Humoristiskt och vardagsnära. Det stora i det lilla. Sammanhållet trots helt utan röd tråd.
JimCarrey
2013-01-18
Håller med nån som skrev att det känns som en väldigt välfångad bild av sverige. Som tidsdokument skulle jag säga att detta är en mycket bra film