3.1

Gitmo

I denna dokumentär reser Erik Gandini och Tarik Saleh till USA för att ta reda på vad egentligen händer på Guantanamobasen där de terrormisstänkta fångarna sitter utan hänsyn till internationella konventioner.

Originaltitel Gitmo
Regissör Erik Gandini
Manus Erik Gandini, Tarik Saleh
Genre 2000-tal, Dokumentär

dafreakish
2012-09-10
Spännande premisser och ett intressant ämne utmynnar tyvärr i ganska lite. Det är tydligt att Gandini och Saleh inte lyckades göra den film de hade tänkt från början vilket skapar en rätt krystad och sökt stämning filmen igenom. Synd då det hade kunnat bli flera steg bättre.
Martin_Sj
2009-12-20
Intressant och bra, men inte mer.
robe_karlsson
2008-07-12
Det är svårt att inte bli arg på hur amerikaner ser på mänskliga rättigheter. För varje dokumentär jag ser om USA, desto mer framställs de som snyggt på utsidan men väldigt korkat där innanför. Hur kan amerikanska högt uppsatta personer säga att landet inte har något att dölja när det i dokumentärer gång på gång kommer fram så mycket information som de själva inte vill kommentera. Denna dokumentär är i första hand skrämmande genom bilden av hur de trodde "terrorister" som sitter inne på Guatanamo men som inte dömts behandlats, och i andra hand hur fult USA agerar för att snygga till dödslistan av amerikanska militärer. Varför har det inte snackats mer om denna dokumentär? Är det för att den är svensk, och inte skapad av Michael Moore och innehåller hans metoder?
vic242
2008-04-17
Fantastiskt bra, engagerad och engagerande. Rekommenderas verkligen till alla!
hastan
2008-03-14
Jag tyckte den var riktigt bra. Jag som inte var så insatt innan kände att jag fick veta mycket.
SalotSar
2007-12-22
kopplingen till legoknektarna borde tvärtom utretts, inte gapskrattat åt slödder som gör USAs smutsiga jobb i Irak. Men nej, den ville mycket men kom aldrig fram tyvärr.
smichael
2007-12-19
Jag tycker att den är klockren, förstår inte varför den har fått så många låga betyg här. En väldigt intressant och viktig dokumentär. Som Lucas säger så är berättarröstten bara för härlig, överdrivet informativ och sarkastisk.
antikropp
2007-10-21
känns som att den vill så mycket mer än vad som kommer fram i filmen.
lucas
2007-08-31
Ruggigt imponerande dokumentär, när fasaden bara faller och man verkligen ser när människor blåljuger och deras intränade fraser. Jag älskar Eriks sarkastiska berättarröst. "Pierre ...Så heter mannen med de snälla ögonen och dom goda råden" Sen så är det ju ganska hemskt också när man ser tomheten i Mehdis ögon. SE DEN!
todiefor
2007-07-16
Hm... mycket svag trea. Filmen känns ofärdig och, som någon nämnt innan, filmskaparna känns osäkra i sitt framförande... förmodligen på grund av att de inte riktigt fått fram den information de från början hoppats på.