2.8

Gladiatorerna

I en alternativ verklighet väljer Öst och Väst att kriga i miniformat med små styrkor av specialister i en high-tech-arena utanför Stockholm, istället för att dra ut i stora krig. Grupperna ska, under turbaserad beordring från ländernas högre officerer, komma fram till kontrollrummet, men döden lurar överallt och alla vill inte att spelet ska spelas klart...

Originaltitel Gladiatorerna
Alternativ titel Peace Game, The Gladiators
Regissör Peter Watkins
Manus Nicholas Gosling, Peter Watkins
Genre Drama, Krig, 60-tal
Skådespelare Arthur Pentelow, Frederick Danner, Hans Bendrik, Daniel Harle, Hans Berger, Rosario Gianetti, Tim Yum, Kenneth Lo, Björn Franzen

Raimo_1985
2020-09-05
Tråkig och torr med en massa typer som ser självgoda ut.
KimEkberg
2020-09-04
asså ZzzzZzzznark. Väldigt stelbent, rörig och intellektuellt grund film. Det enda jag uppskattar är väl tanken på Sverige som ett land där man kan genomföra en film som är för konstig för resten av världen. Känns otroligt långt ifrån dagens filmpolitiska klimat.
fisk0
2020-09-03
Det finns en riktigt bra idé här, och i enstaka scener når den nästan sin potential, men tyvärr är den på tok för rörig och har för lågt tempo för att få något annat än en svag trea. Det inledande dokumentära berättargreppet var riktigt fint, men halvvägs genom filmen tappas det bort tillsammans med mängder av andra idéer som aldrig dras till sin spets eller förklaras. Ibland kan man urskilja en fin skildring av en monoton och rent apatisk byråkratisk dystopi men även den rinner ut i sanden. På något sätt lyckas filmen även vid flera tillfällen använda sig av korsklippning på ett sätt får det att kännas som att tiden inte förflyter alls, när tanken verkar ha varit att visa på någon slags kamp mot klockan.
emilstjernholm
2015-06-28
Sandrewsproducerad framtidsvision om avgränsade krigsspel i neutrala Sverige. Stundtals underhållande pga den yviga politiska symboliken. Samtidigt andas det väldigt mycket lågbudget och intrigen är något rörig.
Slowdive2
2013-01-20
Jäklar, den här var svår att hänga med i - i den version som jag fick tag i. Filmen verkar finnas utgiven på dvd och jag rekommenderar den som vill se den att se den i dvd-kvalitet. I filmen återkommer printade meddelanden på en datorskärm. I den utnötta version jag såg, så gick det inte ens att uttyda dessa meddelanden, vilket gjorde att jag fick läsa mig till viktiga bitar på internet i efterhand. Som helhet är jag väl inte så imponerad - det var mest kul att se den som tidsdokument.
Sznax
2012-12-07
Ämnet känns igen, men verkligen inte från den här tiden. Vass kritik som känns väldigt tidlös. Problemet är bara att filmen är alldeles för tråkig och mot slutet riktigt svagt berättad för att bli något vidare. Betyg 4.8

2012-02-27
Skoj att Clabbe och Mahler gjort musiken. Det finns mycket bra och intressant tankegods här, som tyvärr sjabblas bort i klippningen och det relativt otilltalande utformningen av filmen.
Hangaround
2010-02-17
Mästaren på subversiv kritik gräver upp och gräver ned sig i den här virriga, men viktiga filmen. Detta är Watkins på hans mest polistiskt uppenbara, och samtidigt förvirrade, humör. Höga toppar, där mediakritiken är det som känns mest aktuellt idag, och djupa dalar, där han borde anställt en ordentlig klippare.
Telepath
2006-11-15
Har en pseudo-camp kvalitet som tilltalar mig mycket.
devalanteriel
2004-12-02
För rörig och med för överdrivna politiska budskap - särskilt i slutet - men småunderhållande ändå.