3.3

Glasnyckeln

Hårdkokt film noir om storstadens politiska korruption baserad på Dashiell Hammets roman. En högt uppsatt politiker är mordmisstänkt och hans assistent letar efter den riktiga mördaren. På vägen måste han undvika kärleksfulla erbjudanden från chefens fästmö och akta sig för skjutande gangsters.

Originaltitel The Glass Key
Regissör Stuart Heisler
Manus Dashiell Hammett, Jonathan Latimer
Genre 40-tal, Drama, Film-Noir, Kriminalare, Mysterium
Skådespelare Brian Donlevy, Veronica Lake, Alan Ladd, Bonita Granville, Richard Denning, Joseph Calleia, William Bendix, Frances Gifford, Donald MacBride, Margaret Hayes, Moroni Olsen, Eddie Marr, Arthur Loft, George Meader

dudson
2019-09-28
Alldeles för spretig film där man tappar intresset rätt snabbt. Man saknar den rätta skitiga Noir hardcore känslan tyvär.
myslas
2019-02-09
Nä, det här var en besvikelse. Det finns ett par bra scener men det blir mest väldigt rörigt med ett oinspirerat och dumt slut. Veronica Lake kommer inte till sin rätta.
C12
2017-08-06
Ovanligt pratig noirfilm
DOKAN
2015-10-17
Snudd på fullträff! En av de bästa "noirerna" med Alan, Veronica men framförallt Bendix i absolut toppform!!! Trots all teknik kan man inte göra så här bra film i dagens läge . . .
martineden
2014-07-07
[rek. 4[ Ytterligare en fullträff med Ladd och Lake! Välspelat men det är William Bendix som stjäl föreställningen även om Donlevy också är mycket bra! Klockren! 4.
Astrojacob
2013-09-07
Cool men knapp Fyra. För Ladd-lovers :)
jingoo
2012-02-25
Hårdkokt Noir med coola Ladd & Lake. Jag gillar handlingen med mysteriet om vem som gjorde det och sedan har vi ju den mycket bra William Bendix som hejduken Jeff. Al Bundy säger jag bara. :-)
Czechflash
2010-08-18
Ladd+Lake=Dynamit och man får bra prestationer av Donlevy och Bendix vid sidan av dem. Men filmen når aldrig några riktiga höjder även om man bjuds på en del bra scener. Inte tillräckligt mörk för min smak. Stark trea.
goeran
2008-05-13
Filmen är nästan lite av en karikatyr av film noir-genren men den är väldigt underhållande; och Allan Ladd är mycket bra som den tuffe hjälten.
Labbas
2008-01-15