2.8

Glass

Glass tar vid där Split slutade och Dunn jagar nu Crumbs övernaturliga alter ego The Beast i en allt intensivare jakt. I skuggorna väntar Price, som sitter inne med avgörande hemligheter rörande de bägge männen.

Originaltitel Glass
Regissör M Night Shyamalan
Manus M Night Shyamalan
Genre Drama, Thriller, Skräck, Science Fiction, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare James McAvoy, Bruce Willis, Samuel L Jackson, Anya Taylor-Joy, Sarah Paulson, Spencer Treat Clark, Charlayne Woodard, Luke Kirby, Adam David Thompson, M Night Shyamalan, Shannon Destiny Ryan, Diana Silvers, Nina Wisner, Kyli Zion, Serge Didenko

Ful_fisk
2020-06-21
Har suktat efter en uppföljare till Shyamalans enda riktiga triumf Unbreakable i åratal, och nu har jag till slut fått den. Den dåliga kritiken och mitt ljumma tycke för Split sänkte dock mina förväntningar, men till slut blev jag positivt överraskad av Glass! Det största styrkan är utan tvekan Samuel L Jackson som dominerar filmen med utsökt karisma och precision! Sedan tycker jag också att storyn håller ihop bra, och tonen är trogen Unbreakable-stilen. Vad jag aldrig gillade med Split är dock dessvärre här med, jag tycker McAvoy spelar över och hans monster-figur är mest bara lökig. Slutet har jag lite blandade känslor kring, men bitarna faller ändå på plats till sist. Härlig homage till serietidningsvärlden med skön stil och självmedvetenhet, långt ifrån dyngfilmer som Marvel bajsar ur sig enligt standardmallen. Jag hade absolut kunnat se en fortsättning på det här, men tvivlar starkt på att konceptet håller för en expandering utanför Willis och Jacksons karaktärer, vilket jag anser är hjärtat i både denna film och framför allt Unbreakable.
karlmats
2020-02-02
Sjunde försöket på Shyamalamamalan och inte heller här lyckas han förtjäna en 3a. McAvoy är väl filmens höjdpunkt men det finns ingenting han gör här som han inte gör i Split. Fokus på filmen blir utdragna psykologsamtal som inte leder nånstans och hela serietidningskopplingarna känns mindre smarta än vad Shamylamaln själv tror. Dialogen i stort är inte särskilt intressant och från början till slut så känns det här som en given 2a. Men ambitionsnivån finns ju ändå där och det är väl det som gör att man fortfarande känner ett visst sug av att se hans nya filmer trots att man innerst inne vet att man inte kan förvänta sig speciellt mycket av dem.
Christofer
2020-01-03
2019-10-09: Glatt överraskad konstaterar jag att även den här delen i serien håller lika bra klass som de första två. Hade inte trott att alla tre skulle vara såpass bra faktiskt. Det var bara en scen som var irriterande dåligt filmad och den innehöll några cheerleaders, där man märkligt nog inte gjorde en omtagning eller två. En värdig avslutning på en mycket underhållande story som helhet.
StureStenhög
2019-12-21
Det känns som att M Night Shyamalan är en person som helt saknar förmåga att bedöma om det han håller på med är galenskap, det är väl det som är charmen med honom, men det leder ofrånkomligen till att han skapar en del galenskap. Här försöker han sig på någon form av dekonstruktion av hela serietidningsgenren, onekligen ambitiöst, men det blir högtravande som satan, och även om man köper grundpremisserna så finns det inte mycket rimlighet i något som händer. Det blir aldrig tågkrasch-underhållning av det hela, men det går heller inte att ta på allvar. Men jag håller lite på Shyamalan ändå, filmvärlden behöver fler regissörer med storhetsvansinne
dafreakish
2019-11-24
Mycket svagare än båda sina föregångare. En klar besvikelse även om twisten den här gången ändå är helt okej.
2019-11-03
Unbreakable(2000) fungerade inte för mig men så kom Split(2016) och knöt ihop dessa två filmerna. Inte nog med att regissören M. Night Shyamalan gjorde "comeback" med en bra film utan nu presenterade han också sitt eget skapade filmuniversum för oss. "Glass" skulle bli filmen som skulle föra samman dessa karaktärerna. "Glass" är en film som går i vågor för mig i mitt tyckande men till slut hamnar den på rätt sida. Synd är bara att när alla är så bra så är Bruce Willis en så stor besvikelse.
2019-10-13
Unbreakable var en bra tvistig thriller medans Split var en underhållande skräckthriller. Glass är sämre än de båda, men inte dålig. Inte speciellt intressant förrän det tar fart på riktigt, och då mer som en Marvel-produktion än något som Shyamalan knåpat ihop. Bra insatser av alla förutom möjligtvis den stele Willis som verkar tappat all karisma de sista åren.
Sovande_mannen
2019-07-09
Sjukt bra dom får till den här trilogin riktigt bra. Synd att dom inte kan hålla samma mått på flera filmer idag.
MetalJukebox
2019-06-23
Klart sämre än tidigare två.
Hanness
2019-06-05