2.8

Glass

Glass tar vid där Split slutade och Dunn jagar nu Crumbs övernaturliga alter ego The Beast i en allt intensivare jakt. I skuggorna väntar Price, som sitter inne med avgörande hemligheter rörande de bägge männen.

Originaltitel Glass
Regissör M Night Shyamalan
Manus M Night Shyamalan
Genre Drama, Thriller, Skräck, Science Fiction, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare James McAvoy, Bruce Willis, Samuel L Jackson, Anya Taylor-Joy, Sarah Paulson, Spencer Treat Clark, Charlayne Woodard, Luke Kirby, Adam David Thompson, M Night Shyamalan, Shannon Destiny Ryan, Diana Silvers, Nina Wisner, Kyli Zion, Serge Didenko

Andreas_
2021-07-22
Helt okej film av M Night Shyamalan som här gör tredje filmen i lite av en trilogi av några av hans filmer, därför rekommenderar jag att se hans filmer i denna ordning om man ska se Glass, först ut Unbreakable och sedan Split och sist Glass, för att man ska förstå helheten och vad denna film handlar om, ser man dom helt i oordning så blir detta en obegriplig smörja då man missar massor av bakgrund och viktiga detaljer, Glass är även mer lik Unbreakable än Split, alltså det är mer mörkt drama än thriller eller action. Har sett alla tre filmer och i rätt ordning, fick såklart se om Unbreakable då den kom ut 21 år sedan, sedan Split som jag gillade för att den kändes annorlunda än övriga M Night Shyamalan filmer och sist men inte minst Glass och visst var Glass bra och en den ger ju en helhet i dom andra två filmerna men samtidigt så är det lite plot holes som bara blir för mycket och ett slut som inte riktigt tillfredställer, visserligen har slutet en sån där härlig M Night Shyamalan twist men tyvärr räcker inte det för att göra Glass till en oförglömlig film så som jag tyckte att Unbreakable kändes första gången jag såg den. Bra skådisar är det såklart även här, Bruce Willis är som vanligt bra, Samuel L Jackson är som vanligt helt suverän och själ lite av showen här, t.o.m från den fenomenala James McAvoy som repriserar sin fantastiska ohyggligt bra roll från filmen Split, han är verkligen en fröjd och höjer filmen ett par snäpp endast pga av sitt skådespeleri även här men detta är ändå Samuel L Jacksons film som återskapar sin roll från Unbreakable med sin fantastiska roll Mr Glass, gillar man Unbreakable och Split så kommer man även gilla denna, det är jag ganska övertygad om, har man inte sett dom filmerna innan så rekommenderar jag att göra det innan man ens tänker på denna film. Gillar som sagt inte riktigt manuset i denna och att det är ett par plot holes här och var som gör filmen sämre är ingen höjdare heller och inte heller att slutet inte är tillräckligt njutbart eller underhållande gör inte saken bättre heller men trots det, mycket tack vare tre fantastiska skådespelare så blir betyget ändå en stark 3:a, får inte glömma att Anya Taylor-Joy kommer tillbaka i sin roll från Split och är riktigt bra, Sarah Paulson kommer in med en ny karaktär och är riktigt bra och sen har vi även den suveräna barnskådisen Spencer Treat Clark från Unbreakable tillbaka i mer vuxen ålder som även han gör en fortsatt bra insats som sonen till Bruce Willis karaktär. Stark 3:a är alltså betyget.
RichardEk
2021-05-13
Är framför allt sevärd för att den bygger på och knyter ihop säcken för filmerna 'Unbreakable' och 'Split'. Lite mer action än i de tidigare filmerna gör att det i varje fall händer lite på det fysiska planet, inte bara det psykologiska.
plox
2021-05-05
Precis som Split så överraskar denna mig positivt. Knyter ihop ett par säckar och ett värdigt avslut på en ganska trevlig premiss. Bra M Night!
Adoniram
2021-02-01
Fullständigt obegriplig smörja.
2020-11-28
Alltså den där Shaylaylamamannaa - jävlar vad dåliga filmer han kan göra. Inledningsvis känns inte Glass som en av dessa. Vi bjuds på helt okej underhållning. Men sedan blir allt bara dumt och hejdlöst ointressant. Hela konceptet är krystat och löjligt. Inte en enda karaktärs motiv och beteende känns trovärdigt, och helheten spretar rejält. Allt som ska vara coolt är intetsägande, allt som ska vara dramatiskt är intetsägande, allt som ska vara spännande är intetsägande och allt ska vara berörande är intetsägande. Filmen slipper betygsettan för att första halvan inte är skitdålig. (4-/15)
idaho1981
2020-11-15
Underhållande och välspelat men lite för platt manus enkla karaktärer för ett högre betyg. Skådisarna är bra men karaktärerna är inte tillräckligt intressanta.
Ful_fisk
2020-06-21
Har suktat efter en uppföljare till Shyamalans enda riktiga triumf Unbreakable i åratal, och nu har jag till slut fått den. Den dåliga kritiken och mitt ljumma tycke för Split sänkte dock mina förväntningar, men till slut blev jag positivt överraskad av Glass! Det största styrkan är utan tvekan Samuel L Jackson som dominerar filmen med utsökt karisma och precision! Sedan tycker jag också att storyn håller ihop bra, och tonen är trogen Unbreakable-stilen. Vad jag aldrig gillade med Split är dock dessvärre här med, jag tycker McAvoy spelar över och hans monster-figur är mest bara lökig. Slutet har jag lite blandade känslor kring, men bitarna faller ändå på plats till sist. Härlig homage till serietidningsvärlden med skön stil och självmedvetenhet, långt ifrån dyngfilmer som Marvel bajsar ur sig enligt standardmallen. Jag hade absolut kunnat se en fortsättning på det här, men tvivlar starkt på att konceptet håller för en expandering utanför Willis och Jacksons karaktärer, vilket jag anser är hjärtat i både denna film och framför allt Unbreakable.
karlmats
2020-02-02
Sjunde försöket på Shyamalamamalan och inte heller här lyckas han förtjäna en 3a. McAvoy är väl filmens höjdpunkt men det finns ingenting han gör här som han inte gör i Split. Fokus på filmen blir utdragna psykologsamtal som inte leder nånstans och hela serietidningskopplingarna känns mindre smarta än vad Shamylamaln själv tror. Dialogen i stort är inte särskilt intressant och från början till slut så känns det här som en given 2a. Men ambitionsnivån finns ju ändå där och det är väl det som gör att man fortfarande känner ett visst sug av att se hans nya filmer trots att man innerst inne vet att man inte kan förvänta sig speciellt mycket av dem.
Christofer
2020-01-03
2019-10-09: Glatt överraskad konstaterar jag att även den här delen i serien håller lika bra klass som de första två. Hade inte trott att alla tre skulle vara såpass bra faktiskt. Det var bara en scen som var irriterande dåligt filmad och den innehöll några cheerleaders, där man märkligt nog inte gjorde en omtagning eller två. En värdig avslutning på en mycket underhållande story som helhet.
StureStenhög
2019-12-21
Det känns som att M Night Shyamalan är en person som helt saknar förmåga att bedöma om det han håller på med är galenskap, det är väl det som är charmen med honom, men det leder ofrånkomligen till att han skapar en del galenskap. Här försöker han sig på någon form av dekonstruktion av hela serietidningsgenren, onekligen ambitiöst, men det blir högtravande som satan, och även om man köper grundpremisserna så finns det inte mycket rimlighet i något som händer. Det blir aldrig tågkrasch-underhållning av det hela, men det går heller inte att ta på allvar. Men jag håller lite på Shyamalan ändå, filmvärlden behöver fler regissörer med storhetsvansinne