3.3

Glengarry Glen Ross

Lågkonjunkturen har satt sina spår på ett litet mäklarkontor i Chicago. Huvudkontoret har hyrt en konsult för att öka försäljningen. De utlyser en försäljningstävlan - första pris är en Cadillac, andra pris ett knivset och det tredje sparken.

Originaltitel Glengarry Glen Ross
Regissör James Foley
Manus David Mamet
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Al Pacino, Kevin Spacey, Jack Lemmon, Ed Harris, Alan Arkin, Alec Baldwin, Jonathan Pryce, Bruce Altman, Jude Ciccolella

jack_jack_jack
2019-04-03
Underbar teaterfilm med enkom svärande gubbar. Tycker Jonathan Pryces roll blir underskattad i denna. Han är superbra.
StureStenhög
2018-11-16
Den här filmen lyckas utmärkt med att göra precis det den vill göra, men den har en del som talar emot att just jag ska kunna uppskatta den fullt ut. Mest handlar det om att jag alltid har svårt för den här sortens stela teatraliska stil, men också om att handlingen inte direkt faller inom mitt intresseområde, och jag hängde därför inte med i alla termer. Svensk undertext hade kanske hjälpt. Men välskrivet är det, och jag var ändå hyfsad engagerad hela vägen. Det är dock den imponerande skådespelarensemblen som framför allt gör det här sevärt. Svag trea
Raimo_1985
2017-11-19
Babbligt men rätt bra, särskilt Al Pacino.
2017-10-25
booring
Engravadlax
2017-05-06
Enda som jag är missnöjd med är musiken, annars starkt jobbat av Mamet, Foley, castingen.
LucaCanali
2016-05-30
jack lemmon spelar skjortan av ungtupparna. betyg: mycket bra- (68/100)
saggesaliv
2014-11-25
På ett litet mäklarkontor i Chicago har lågkonjunkturen satt spår och många säljare lider av torka. Förändringar krävs och höga krav på att säljarna ska sälja fastigheter ställs, annars blir de sparkade. Detta upprör såklart de anställda som gör lite stressade beslut som kanske inte alltid är de bästa med tanke på konsekvenserna. Det som lockar mest med Glengarry Glen Ross är skådespelaruppsättningen. Kevin Spacey, Al Pacino, Ed Harris, Alan Arkin, Alec Baldwin, Jack Lemmon med flera i en och samma film.Som väntat var det även skådespelet som imponerade allra mest i denna filmen. Hela rolluppsättningen gör otroliga prestationer, speciellt Pacino, Jack Lemmon och Ed Harris. Filmen är byggd på en pjäs, och jag personligen är lite anti filmer som ursprungligen är en pjäs då det brukar kännas otroligt konstruerat när skådespelarna är på samma ställe under hela filmen. I Glengarry Glen Ross så spenderas 90% av filmen på detta lilla mäklarkontor, men just de där 10% utanför det, gör att hela filmen får en dynamik och aldrig blir långtråkig. Dialogen är mycket vass med snabba välskrivna repliker. Filmen den tappar för mig just pågrund av att det är en pjäs. samt att det känns några minuter för långt i slutändan. Scenerna tar god tid på sig och vissa varar i över tio minuter. Det går dock inte att förneka storheten Glengarry Glen Ross besitter när det kommer till skådespelet samt dialogen. Absolut en sevärd film. Nära att sätta sjuan men stannar på sex. Betyg: +6/10
2014-11-15
Handlingen är egentligen inte märkvärdig. Det som gör filmen så bra är skådespelarinsatserna och den kvicka och råa dialogen. Det känns nästan som att alla i filmen hatar varandra och det är just ilskan och illviljan hos rollfigurerna som blir så träffsäkert. Rollistan är sjukt bra. Jack Lemmon, Al Pacino, Ed Harris, Kevin Spacey, Alec Baldwin m.fl. 4-
indygrinder
2014-08-19
Har precis sett den här för kanske tionde gången.
Salvation_Mind
2014-07-18
Underbara dialoger och man sitter fastbiten av vad som ska hända och vad som ska sägas näst. Är glad för att de inte var i kontoret hela tiden, för där fick man känslan av instängdheten, pressen, ångesten och vittringen. Filmen rekommenderas starkt.