3.7

Glödhett

Plågad av fruktansvärd huvudvärk och starkt knuten till sin mamma är 'Cody' Jerrett en excentrisk och sadistisk ledare för ett gäng tjuvar. Han hamnar i fängelse och fortsätter styra sitt gäng därifrån. Cody har vänner såväl innanför som utanför murarna, frågan är bara vilka man kan lita på...

Originaltitel White Heat
Regissör Raoul Walsh
Manus Ivan Goff, Ben Roberts
Genre Kriminalare, Film-Noir, Action, 40-tal
Skådespelare James Cagney, Edmond O'Brien, Virginia Mayo, Margaret Wycherly, Steve Cochran, John Archer, Robert Osterloh, Ian MacDonald (I), Fred Clark

KimEkberg
2020-10-07
solid film vars idiosynkronisitet avtar lite med speltiden, men Cagneys infernaliska morsgris räcker ända in i mål.
KalleB
2020-02-21
Över all förväntan. Denna film har en intensitet som inte finns i andra filmer. Du sitter klistrad från första stund till sista scenen.
atroxa
2020-01-15
Över förväntan.
myslas
2017-04-08
Trots den relativt långa speltiden är det knappt en död minut och Cagney är lysande som en Joker-lik skurk.
Albion
2017-03-11
En av de allra bästa filmerna i klassen. Här finns alla ingredienser som behövs. En av flera fina filmer av regissören Raoul Walsh. Jag petar dit en betygsfemma.
erc
2016-10-26
Inte en död stund. Väl sammansatt klippning, tempo och händelseutveckling. Varierat skådespel, men inte några irriterande undermåliga. Gangsters, korrupta snutar, fängelseliv, femme fatale, dubbelspel, översvällande känslor, det undermedvetna; förväntningarna sviks inte, och, som förväntat, oväntade vändningar. För tiden ganska lång speltid, men det är inget man tänker på förens efter. Allt görs bra. Kvaliteten är hög. Men inget mer, inget extra. Stark film alltså, men inte exceptionell.
dudson
2016-10-13
Sanslöst fantastisk film! Troligen den bästa gangster filmen som gjorts. Hela filmen brinner av energi och hetta. Cagney är som gjuten i sin roll som gangster ledare.
Ozjeppe67
2016-08-31
Så skönt med en klassiker som verkligen motsvarar sitt rykte! Sprakar av energi och känns modernt raffinerad med sin oförutsägbara storyutveckling, speciellt med polisens infiltratör ... och så har den ett imponerande karaktärsgalleri, med Cagney helt magnetisk som den psykotiske Cody Jarrett. Dessutom massor av minnesvärda scener, både i fängelset och vid slutstöten. En gedigen 4/5.
2015-01-01
En klassisk film i gangstergenren med ett riktigt bra manus och en James Cagney som levererar en av sina absolut bästa prestationer. Som sagt ett riktigt bra manus som erbjuder väldigt mycket till tittaren under sin speltid. Även om inte karaktärerna har det största djupet så erbjuder en handlingen en härlig variation i miljöer och händelseförlopp. Väldigt underhållande och med ett härligt tempo.
Dele
2014-12-07
Underhållande och hårdkokt (mycket tack vara Cagneys intensiva psykopat Cody) kriminalare.