3.4

Mercy

Maria och Niels har lämnat Tyskland för att bosätta sig i Norge, där Maria arbetar som sjuksköterska. En kväll på väg hem från jobbet fascineras Maria av ett norrsken och kör av vägen. Detta är upprinnelsen till en historia om skuld, straff och försoning.

Originaltitel Gnade
Regissör Matthias Glasner
Manus Kim Fupz Aakeson, Ulla Bay Kronenberger
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Birgit Minichmayr, Jürgen Vogel, Henry Stange, Ane Dahl Torp, Maria Bock, Stig Henrik Hoff, Iren Reppen
Filmnummer 102068

2018-08-14
Fantastisk miljö och öppningsbilderna... wow! Kul att Glasner spelar in film i Norden. Den fria viljan tycker jag är en helt annan film. Det är annan handling, helt andra miljöer och andra manusförfattare. Jag skulle kanske mer likna den här vid Tom Tykwers Vinterdröm eller en Ice Storm alternativt Fargo men rejält utspädd. Handlingen utspelar sig i ett isolerat nordnorskt litet samhälle inbäddat mellan höga berg och havet. Det är vinter, snötäckt och inte minst mörkt. I filmen är det även bitande kallt. Småstadskänslan sitter perfekt.
Noethe
2013-11-08
Det här var kanske inte lika knivskarpt som Der freie Wille, även om det det finns stora behållningar här också. Det uppenbara problemet kan tyckas vara det jämförelsevis slätstrukna slutet, ett slut som dock inte nödvändigtvis behöver tolkas så. Istället handlar det där liksom på flera andra ställen i filmen att se problematat ur ett barns ögon, ett nog så viktigt grepp. Egentligen är det fullt möjligt att lägga hela perspektivet där, men det föll mig inte i smaken. Glasner hanterar fortfarande ur en mer allmän aspekt moral på ett ytterst närvarande och genomtänkt vis och denna gång ligger fokus på samvetet med stort S. Den fria viljans problem var kanske mer att bita i och så var även den filmen av andra skäl, och det är väl på sätt och vis ett mjukare tema som här utforskas. Försoning behöver behandlas även det, och gör man det med ett utförande som detta, där man dessutom flyttar hela produktionen till ett annat land, där både språk och miljö ödmjukt antas - i bjärt kontrast till vi vet vilka - då går långt. Det går inte hela vägen, men långt. 4-