2.9

Standing Up

Två barn lämnas avklädda tillsammans på en ö - offer för ett ont pojkstreck på ett sommarläger, men istället för att återvända till lägret och möta förnedringen, väljer de att bege sig av på flykt tillsammans.

Originaltitel Standing Up
Alternativ titel Goat Island
Regissör D J Caruso
Manus D J Caruso
Genre Familjefilm, 2010-tal
Skådespelare Val Kilmer, Radha Mitchell, Judd Lormand, Chandler Canterbury, Kate Maberly, Adrian Kali Turner, Annalise Basso, Katie Kneeland, Robert Pralgo, William J Harrison

KyLLo
2017-01-01
En positiv överraskning. Även jag tycker att den här som helhet är bättre än Moonrise Kingdom, som är gjord med nästan tre gånger högre budget. Den stora anledningen är att Standing Up inte är så tillgjord och att den berör och är tänkvärd. Den är varken sötsliskig eller överdrivet sentimental som många andra amerikanska familjefilmer. Inledningen sticker ut och sedan är det som att filmen växer. Det finns ständigt tänkvärda budskap i bakgrunden, men utan att skriva på näsan med pekpinnar. Den tar upp sådant som jag tror att många upplever eller har upplevt i verkligheten. Utanförskap, låg självkänsla och föräldrar som inte har tid att bry sig, men även hur olika människor och situationer kan missuppfattas beroende på omständigheter. Och man kan fundera kring hur skilda konsekvenserna kan bli av det. Den är välregisserad. Avvägningen mellan olika känslor, spänning, äventyr, dramatik och humor är alldeles lagom. Det känns som en särskilt viktig film för unga som känner sig odugliga, oattraktiva och ensamma. För mig växer filmen till en svag fyra. Den är riktigt bra i sin genre.
vonadel
2014-07-18
Mäh, hur kunde Filmtipset tro att jag bara skulle ge denna en tvåa?? Är ju riktigt svag för såna här feel-good movies. Framför allt när de är så välgjorda som denna. Parallellerna till Moonrise Kingdom är inte så konstiga, men tycker denna är bättre faktiskt. Härlig stämning. Härlig musik. Härlig film helt enkelt! 8/10
filmfreak1
2014-01-05
"Let tonight be the night we remember" tralala laa. Söt film.
Vitorovic
2013-12-08
En hyfsad familjefilm, dock känns det som en blekare, version of Moonrise Kingdom..
CinemaniaC
2013-11-09
En underbar liten film som tyvärr alltför få lär hitta till och se. Den känns nästan magisk emellanåt och Brian Tyler levererar här sin bästa filmmusik hittills. Glädjetårar hela vägen.
fridenpaden
2013-10-28
Kändes som en typisk tv-film men helt okej.
amonamarth
2013-05-05
Gillade den inte alls i första halvan av filmen men fick mig ändå att sätta ett högt betyg när den var slut då den egentligen var rätt söt.
Jannebanan
2013-03-08
Rätt så fin och lite smågullig berättelse. Den har säkert någonting att lära barn i 10-14 års åldern, men även föräldrarna.