3.2

God afton, herr Wallenberg

Filmen handlar om Raoul Wallenbergs sista veckor i Budapest, julen 1944 till januari 1945. Den centrerar kring två händelser, Raouls försök att befria ett tjugotal tillfångatagna människor på en lastbil och att rädda 65 000 människor som är instängda i ghettot.

Originaltitel God afton, herr Wallenberg
Alternativ titel God afton, Herr Wallenberg - En Passionshistoria från verkligheten
Regissör Kjell Grede
Manus Kjell Grede
Genre Biografi, Krig, Drama, 90-tal
Skådespelare Stellan Skarsgård, Katharina Thalbach, Károly Eperjes, Miklós Székely B, Erland Josephson, Franciszek Pieczka, Jesper Christensen, Ivan Desny, Percy Brandt, László Soós, Franciska Györy, Zsuzsa Szabó, István Csákanyi

2017-10-28
davvelitooo
2014-12-05
Men Stellan spelar bra!
Hypostas
2014-02-04
Skarsgård är bra i huvudrollen, men jag är besviken på själva manuset och regin som inte förmår att gestalta Wallenbergs historia på ett tydligt eller gripande sätt. Det är ibland lite svårt att förstå vad som händer i filmen och mängder av biroller fladdrar förbi utan att man får något riktigt grepp om dem. Stark tvåa.
mammene
2013-05-28
Jag blir lika upprörd varje gång jag ser en film på det här temat, hur det kunde förekomma. Filmen är medvetet nedtonad och grå känns det som, man kan se skräcken och uppgivenheten i deras ansikten och Wallenbergs frustration och desperation. Stellan gör sin roll mycket bra.
amam
2013-04-24
Stellan var ju bra men annars är det inte mycket att hänga i julgranen. Mycket grå och trista partier som egentligen borde vara gripande.
Berniey
2013-04-20
Blekt o dystert där Skarsgård visserligen är bra i sin roll men för övrigt lämnar den inget större avtryck.
goeran
2013-04-20
Kjell Gredes film God afton, herr Wallenberg från 1990 handlar om ett intressant och angeläget ämne men jag tycker inte att han har lyckats något vidare med att levandegöra historien; Stellan Skarsgård förtjänar dock godkänt för sin insats i huvudrollen.
oapelmo
2013-01-31
Bra och välspelat men har dessvärre flera partier som brister i fokusering
Fetjocke
2012-09-29
Lite lyx, lite dans, lite naket.
kinesi
2012-09-23
det blir för segt. stellan skarsgård är jättebra men det räcker liksom inte. det är för många slöa partier i filmen för att den ska fånga åskådaren.