3.1

Goda människor

Goda människor handlar om en liten by på Österlen i Skåne dit en pappa och hans son Viggo nyligen flyttat. En dag hittar pojken en skadad rovfågel som han tar hand om och genom denna händelse förändras hans liv. Viggo börjar skolka från skolan, dra sig undan kompisarna och tillbringa alltmer tid i skogen hos fågeln. Men det är också en berättelse om människans samband med naturen, om motviljan om att underkasta sig civilisationens tröja, mot att bli stor och vuxen.

Originaltitel Goda människor
Regissör Stefan Jarl
Genre 90-tal, Drama
Skådespelare Viggo Lundberg, Anders Granström, Ernst Günther
Filmnummer 19672

2018-03-08
Skulle precis säga det! Påminner mycket om Kes !!!
Devils_Arcade
2014-02-02
Ganska trist. Stackars falk och stackars vi i publiken som tvingas titta på den sablans irriterande dansken I 1 h och 39 min!!
Raimo_1985
2014-02-02
3,5-4:an står kvar efter tredje omtitten. Ernst Gunther är mysfarbror no. 1 och Stefan Jarl fångar landsbygdskulturen mitt i prick. "Dansken" är fortfarande lika irriterande. Vad fan vill han??
Raimo_1985
2013-01-10
Betyg 3,5 får det bli. Tycker om filmen. Den är väldigt Jarlsk och allt är väldigt svenskt och väldigt skånskt. Jarlsk semidokumentär känsla, nyfiket och i vanlig ordning fullt av liv. Ernst Gunther är tokbra. Amatör-skådisarna är också väldigt bra.
Golge
2012-09-27
Är den inte väldigt lik Kes - Falken (1969) i sitt upplägg?
Deepshit
2012-08-22
Helt okej film om en pojke och hans relation till en rovfågel. Stefan Jarl lyckas alltid skapa en vacker harmoni mellan människa och natur. Dock kanske den här filmen faller lite på att den ibland kan bli lite ointressant. Men Ernst Günther är alltid sevärd.
Clasen
2011-11-20
Ernst Günther är alltid bra - men han gör inte en hel film. Trots att jag är fågelskådare hittar jag inte mycket i filmen att gå igång på...
andmoreagain
2006-06-21
Ernst Günther och Olof Palme återförenas än en gång efter succén med Badjävlar. Nästan en femma.