2.9

Godheten

Filmen tar tempen på "tidens anda" av girighet, egoism, dyrkan av Mammon, överklassens återkomst, bonusar, riskkapitalister och privatiseringar av det allmänna, framväxten av ett nytt klassamhälle med tilltagande ojämlikhet, utslagning och ökande våld. Kort sagt: en film om förlusten av det gemensamma.

Originaltitel Godheten
Alternativ titel Goodness
Regissör Stefan Jarl
Manus Stefan Jarl, Thommy Berggren
Genre Dokumentär, 2010-tal

Skapad 2019-12-15 av Le_Flow
En film om girighet och tilltagande klassklyftor i allmänhet, och svensk sådan i synnerhet. Den outtröttlige Stefan Jarl och den charmige Thommy Berggren paddlar här fram i den svenska ankdammen i...   Läs mer »

andmoreagain
2019-10-18
Det hade varit roligt om Thommy Berggren kunde ha fått intervjuat en typisk Börshajs-Berra för att komma med något slags försvar eller motvikt av vad denna essäfilm vill skildra. Nu tror jag ju inte att det skulle ha hjälpt. Är man vänsterindoktrinerad så är man. Tyvärr finns det ingen vilja eller jävlaranamma kvar längre och ingen tycks egentligen bry sig. Invandringen, förlåt, migrationen är viktigare än ett jämlikt samhälle. Därför kom aldrig denna film att få någon bäring. Inte 2013 och inte över överskådlig framtid heller.
DrT
2016-10-10
Viktigt ämne som tyvärr dras ned av ett oerhört tamt och tråkigt berättande.
AlbinWesley
2016-03-01
Hyfsat effektiv dokumentär/essäfilm. Utan att visa någonting direkt nytt, så är det förstås sympatiskt utfört med en god agenda.
Zarquon
2014-10-30
Budskapet är sympatiskt. Tyvärr är filmen till stora delar helt otroligt värdelös, där det allra värsta är olidliga scener med Thommy Berggren som tramsar omkring och drar dödstråkigt poänglösa gubb-anekdoter. Filmens klippning, bildsättning och grafik andas total lathet och, även smaklöshet, när groteska bilder på våldsskador visas helt omotiverat. Några av forskarna som intervjuas har intressanta saker att säga, men filmen listar mest problemen. Hade varit givande om man också låtit tankar kring eventuella alternativ komma fram. Detta duger icke.
Dele
2014-10-22
Viktigt innehåll som behöver lyfts fram. Komplementerandet med följderna i jämlika och ojämnlika samhällen är positivt, och de iscensatta bitarna med Thommy Berggren fyller ut fint. Berättandet är överlag ganska enkelt, vilket stärker budskapet, men kanske inte effekten för alla. Saknar en del fördjupning och bredd i sina konstateranden.
Zipper
2014-10-21
Väldigt babblig och gubbig. Den har ändå sina poänger.
robert_akesson
2014-07-22
En del redan kända sanningar med kritik både mot alliansen och socialdemokraterna förpackade i dokumentär-/debattfilmsformat. Inget politiskt sprängstoff direkt och oklart varför SVT censurerat.
Ola_Schubert
2014-06-11
Inga större nyheter i denna kritik av dagens kapitalistiska samhälle. Träiga intervjuer men ganska underhållande i skådespelardelarna. För den som upplevt 70-talets vänstervindar är ingenting nytt. Men för den som börjar känna lite samhällskritik och har hjärtat till vänster så kan filmen vara en liten introduktion. Dock saknas helt en verkligt djup analys av det kapitalistiska produktionssättet. Så "glömmer" man t.ex. att kapitalismen, fortfarande, är världsbäst att utveckla produktivkrafterna, (enligt min def. effektivt utnyttjad teknologisknivå och utbildningsnivå). En svag trea i betyg.
herrpadda
2014-05-31
Även om det fanns ett och annat intressant i dokumentären så var den väldigt dåligt sammanhållen och den kändes framförallt inte nyskapande. En del saker kändes tagit ur sitt kontext och den var inte speciellt välskapad. Thommy Berggren var ju charmig emellanåt men var dessvärre inte speciellt intressant, med andra ord som dokumentären i ett nötskal... Aningen besviken!
erosagape
2014-03-18
Mitt bland det (manliga) ekonomisnacket kommer några våldsbilder som jag ännu flera dagar efter fortfarande inte kan släppa och det sänker betyget. En varning borde varit på sin plats. Var det egentligen något nytt under solen för mig? Jo lite, och för människans bästa borde bland andra, budskapet att gigantisk skillnad mellan de som har och de som inte har (jag är väl någonstans däremellan) inte gagnar egentligen någon, förtjänar att upprepas tills skillnaden inte längre finns, dvs. i evighet.