Godheten

Filmen tar tempen på "tidens anda" av girighet, egoism, dyrkan av Mammon, överklassens återkomst, bonusar, riskkapitalister och privatiseringar av det allmänna, framväxten av ett nytt klassamhälle med tilltagande ojämlikhet, utslagning och ökande våld. Kort sagt: en film om förlusten av det gemensamma.

Originaltitel Godheten
Alternativ titel Goodness
Regissör Stefan Jarl
Manus Stefan Jarl, Thommy Berggren
Genre Dokumentär, 2010-tal

Skapad 2019-12-15 av Le_Flow
En film om girighet och tilltagande klassklyftor i allmänhet, och svensk sådan i synnerhet. Den outtröttlige Stefan Jarl och den charmige Thommy Berggren paddlar här fram i den svenska ankdammen i...   Läs mer »

noelle
2014-03-05
Män. Fick känslan av 80- eller 90-tal. Tyckte egentligen om budskapet så var synd att både mansöverdosen och den omoderna känslan fick budskapet att blurras.
Darn
2014-02-24
Visserligen sympatiserar jag med budskapet, det gör jag, men nog kunde man gjort mer av detta? Varför inte ha satsat på ett någorlunda mer nyanserat och sammanhållet sätt till att prata ideologi istället för att på ett splittrat och lösryckt bara häva ur sig sådant som riskerar att dö ut som floskler? Det blir liksom bara "samma, samma". Synd. Slutligen: Thommy Berggren i all ära, men varför fick han så stor plats?
idd
2014-02-14
diskussionen om det ökade våldet känns jävligt krystad.. i övrigt är det helt ok, även om det inte känns djupare än ett avsnitt av uppdrag granskning.. mikael nyberg är dock alltid sjukt värd att lyssna på!
Necross
2014-02-09
Inte Jarls starkaste film, utan snarare i en annan genre. Men gott hantverk och ämnet är så pass viktigt att jag ändå drar fram 4-betyget.
FamousAnton
2013-11-29
Solan: JAPP!
solan
2013-03-14
Även om inget nytt kom fram så får man sig en tankeställare. Vore planekonomi något för Sverige?
Raimo_1985
2013-02-16
Såg den på premiären och det var pratigt, pratigt om mycket man redan vet, Tommy Berggren briljerar återigen som Sveriges roligaste man/ciceron. Fin variation med natur och djurbilderna. Det enda som är äkta godhet kanske? Antagligen. Jag gillar att man kan se direkt att det är Stefan Jarl som gjort filmen, han har verkligen sin stil. Rotten.com! Haha ja, visst att ökade klassklyftor och grövre våld längre ner i åldrarna kan ha sitt samband men jag fick lite sensationsfilm/chockfilms-känsla av att de helt plötsligt var och intervjuade vårdchefen på SÖS akut och att han visade gory bilder.
CameraObscena
2013-02-16
"Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery."
ilkka
2013-02-15
Bra, men inget att se om man känner för en "feel-good-rulle".
KimEkberg
2013-02-11
nä, det här kan man knappt kalla film. visst finns det en sanning i att kapitalismen är skitdålig, men det vet ju redan alla, och har sätt i liknande filmer med samma tema, fast som är mycket mer genomförligt arbetade. mest av allt är det ett gäng gubbar som sitter och snackar om samhället, och det är väl gulligt men knappast så konstruktivt. att det bara finns en kvinna i hela filmen talar sitt tydliga språk. jag hade också velat se mer av motståndarna, att de fick komma till tals istället för att bara framställas som grisar och svin. och varför ska man tvingas se massa rotten.com-bilder i en biofilm, det är fan inte trevligt. nåt fick man väl ut av filmen, men knappast tack vare stefan jarl.