2.8

Gods and Generals

Följer den legendariske krigshjälten "Stonewall Jackson" från uppgång till fall. Prequel till Gettysburg.

Originaltitel Gods and Generals
Regissör Ronald F Maxwell
Manus Ronald F Maxwell
Genre Drama, Action, Krig, 2000-tal
Skådespelare Jeff Daniels, Stephen Lang, Robert Duvall, Mira Sorvino, Kevin Conway, C Thomas Howell, Jeremy London, Bill Campbell, William Sanderson, Bruce Boxleitner, Frankie Faison

Starkbröl
2022-02-12
Såg den extralånga Director's Cut (280 minuter). Man anar att redan den nedklippta versionens dryga tre timmar är för lång, för det är en ganska långtråkig historia det här, som ger väldigt lite förståelse. Inte alltid så välspelad heller. Intressant för historienördar och amerikanska inbördeskrigs-lajvare, får man anta. Också intressant med en film som inte automatiskt dehumaniserar alla sydstatare till onda, slavpiskande demoner.
2021-04-23
En helt absurt konstig film som verkligen försöker måla upp sydstaterna som dom goda och nordstaterna som dom onda. Dess omskrivning av historien är helt vedervärdig. Hur den gång på gång skildrar det perspektivet är fan upprörande. Men, sen är filmen helt oändligt jävla trist också. Att jag dessutom såg extended version som är en timme längre gör ju inte saken bättre. Stridsscenerna är okej men väldigt styltiga. Kass. Klar etta.
Djason
2015-07-10
Alltid lika intressant om amerikanska inbördeskriget. Denna film är spännande och välspelad med många stora namn i olika roller.
Berniey
2013-01-03
Älskar såna här filmer dock inte denna! Skådespelarinsatserna är dåliga och stridsscenerna känns inte realistiska! En tvåa!
Luciphere
2012-11-04
Episk och välgjord. Filmen ingår i en trilogi av filmen om amerikanska inbördeskriget.
viktor-g
2011-06-03
Historienörd som man är, plus, en svaghet för uniformer, så funkar det bra. Härligt dramatisk och så vidare.
farbrorEscobar
2010-06-04
det ända man kan klaga på på den här filmen är att man ser så jävla tydligt att vapnen är av gummi och att alla repliker låter som tal, men ut över det så det en väldigt bra film.
Mohawk
2009-09-06
Man fick aldrig se ngt av Stonewalls militära taktik. Bara växlingar mellan familjeidyller och ytligt beskrivna slag. Kan man inte sin innebördeskrigshistoria är det mycket svårt att hänga med. Filmen utgår ifrån att all känner till Manassas (Bull Run), Fredricksburg och Chancellorsville
joker88
2009-08-31
får ta och se på uppföljarna. kan vara något för mig det här.
Inigo
2009-08-31
Såååååååå dålig. Striderna helt okej, skildringen säkert helt okej (kan inget om det här inbördeskriget), men dialogen är ju tal och tal och tal, och inte ens nära verklihetsbaserat. Musiken är fruktansvärd. Intro med 20minuter olika amerikanska flaggor får en att undra...