Gods of Egypt

Mörkrets gud, Set, har tagit över den egyptiska tronen och försatt det en gång fredliga och blomstrande imperiet i ett tillstånd av kaos och konflikt. En ung tjuv, vars kärlek har tillfångatagits av den ondskefulla guden, försöker besegra Set med hjälp av den kraftfulla guden Horus.

Originaltitel Gods of Egypt
Regissör Alex Proyas
Manus Matt Sazama, Burk Sharpless
Genre Action, Äventyr, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Brenton Thwaites, Nikolaj Coster-Waldau, Gerard Butler, Elodie Yung, Courtney Eaton, Chadwick Boseman, Rufus Sewell, Geoffrey Rush, Goran D Kleut, Alexander England, Bryan Brown, Rachael Blake, Emma Booth, Yaya Deng, Abbey Lee, Kenneth Ransom, Robyn Nevin

StureStenhög
2019-07-19
Jag utgick från att det här var en tvåa hela tiden medan jag såg den, men när eftertexterna började rulla så slog det mig att jag trots allt hade haft ganska kul. Det är ändå lite roligt att man har utgått från egyptisk mytologi, och man har med viss påhittighet byggt en värld och en story kring det som inte känns helt strömlinjeformat. Till skillnad från många andra spektakel så begär inte heller den här filmen att man ska ta dess dumheter på allvar. Jag hade dock gärna sett lite mer karismatiska karaktärer, framför allt hade jag velat se en roligare skurk än Gerard Butler. Jag kan inte heller förneka att det finns en och annan rejält dålig scen här. Men som dumunderhållning levererar den tillräckligt för att en svag trea, efter visst övervägande, ska kännas motiverad
Engravadlax
2019-02-20
Proyas visar att han fortfarande har noll känsla för tempo, något som det grövsta exemplet Dark City resulterade i ofrivillig komedi av den bästsämsta sorten. Det måste vara något fundamentalt annorlunda med hur han uppfattar tid och rum. Och skådespel. Och filmmanus.
norenorama
2018-09-09
Jämför man med riktiga filmer som Gladiator m.m. så är denna inte vatten värd, men emot alla jävla marvel/superhjält/mög så är den långt över förväntan.
Jamesa
2018-08-19
Själlöst.
Ima_Tree
2018-08-19
Jag undrar vilka som går igång på sånt här högtravande episkt machosmet? Meeen som fler verkar tycka så dög det någorlunda att slökolla på innan man somnade.
GreenMamba
2018-05-02
Bra specialeffekter annars kass.
Nintendo64
2018-03-19
Dumt är bara förnamnet men va fan, det underhöll ändå helt ok för stunden!
karlmats
2018-03-11
Det här var lite all over the place. Proyas vill göra en rulle som är sjukt episk men det blir inte speciellt bra alls. Då är jag ändå inte ens speciellt kritisk till att de castar en dansk och en skotte i huvudrollerna som två egyptiska gudar, det funkade med Jake Gyllenhaal i Prince of Persia och folk verkar inte klaga över Heimdal i Thor-filmerna så varför inte. Sen är ju Gerard Butler en ganska kass skådis vilket så klart drar ner i sig. Jag tror problemet är att filmen vill vara lite av allt och inte hittar nån egen stil, resultatet blir inte så underhållande som en sån här film behöver vara för att lyckas. Men det är ju alltid kul att se Jaime Lannister och Elodie Yung var en trevlig ny bekantskap också. Snygga visuals med att skådisarna som är gudar är mycket större än de som är människor. Dekoren med guld och glitter överallt kändes också lite upplyftande. Synd bara att helheten inte var bättre än det högstadiemanus filmen bygger på. En stabil 2a.
TURGUT
2018-01-13
Hade ganska låga förväntningar på denna men den var sämre än förväntat! För vem är denna film gjord, vad är syftet?
2018-01-04
Inga kommentar från min sida!!!