2.4

Godzilla

Jorden ställs inför ett hot större än vad civilisationen tidigare upplevt. Ett radioaktivt jättelikt monster utplånar allt i sin väg när hon skoningslöst trampar ner allt som människor skapat. Men mänskligheten låter sig inte trampas på hur som helst. Monstrens monster Godzilla är tillbaka.

Originaltitel Godzilla
Regissör Gareth Edwards
Manus Max Borenstein
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Aaron Taylor-Johnson, Ken Watanabe, Bryan Cranston, Elizabeth Olsen, Carson Bolde, Sally Hawkins, Juliette Binoche, David Strathairn, Richard T Jones, Victor Rasuk, CJ Adams, Patrick Sabongui, Jared Keeso, Luc Roderique, James Pizzinato, Eric Keenleyside

Skapad 2019-11-18 av HillMove
Apornas Apa, Monstrens Monster och Hulkarnas Hulk är back in town – nämligen GODZILLA. Filmen börjar i Japan utanför ett kärnkraftverk som börjar skaka av kraftiga vibrationer. Och vi som ser ...   Läs mer »

sodomiten
2021-04-10
Första delen av filmen seg, ja. Andra delen också. Fruktansvärt tråkig huvudperson. Är det verkligen möjligt att göra en monster-actionfilm så här jävla tråkig? Inte en enda bra actionscen och handlingen ska vi inte ens prata om. Den Godzilla som kom i slutet på 90-talet är mkt bättre och dessutom Jamiraquai's "deeper underground" som ledmotiv.
Körsbär
2020-09-16
Första delen av filmen är på tok för seg, sedan kommer den igång. Jag gillar att mänskligheten inte är hjälplösa utan faktiskt agerar, trots dom tunga motgångar vi får. Men början av filmen är på tooook för seg, blir en tvåa tyvärr.
karlmats
2020-04-11
Det här var nog en lite för seriös tolkning av Godzilla än vad jag efterfrågade. Nu har jag förvisso inte sett originalet än och jag har inte med någon direkt nostalgisk förtjusning över denna ödleliknande best, men jag tror ändå att lite mer camp inte hade skadat. Gareth Edwards gör väl i princip en upphottad version av sin debutfilm Monsters här och det är alldeles för grådassigt i tonen för att jag ska bli speciellt engagerad. Människorna är inte mycket till karaktärer och monstren är väl vad de är, stora åbäken. Det är väl inte speciellt dåligt, men det är ju heller inte speciellt bra. För all skit som Roland Emmerichs version fick så kan jag ändå tänka mig att den är mer underhållande än det här. Kanske borde se om den och se originalet och seom det är mer sevärt än det här. Aaron Taylor-Johnson är en perfekt mellanmjölks-skådis för den här medikora historien, den enda skådis här som jag blir glad av att se är David Strathairn i sin begränsade roll. En ganska stabil 2a, lite synd för ambitionen finns ju ändå där nånstans.
HerrNenne
2019-12-02
Alla skådespelarna är ju bortslösade, eftersom det här egentligen bara handlar om monster som bråkar, och om effekter. Det mystiska är ju att ändå ger man större delen av filmen åt karaktärerna som inte ens filmen bryr sig om. Det gör den långsam. Jag förstår att det är svårt att göra en vettig Godzilla-handling och få den att kännas både seriös och fängslande. Men försök inte ens då. Borde varit minst 40 minuter kortare.
apokalypze
2019-07-28
Man får koppla ur hjärnan en stund så blir sån här monster-action lite småkul ändå.
vonadel
2019-07-26
Omtitt igen märkligt nog. Denna gång inför Godzilla 2. Tycker ungefär det samma fortfarande. Kanske t o m lite bättre. Cranston är ju alltid sevärd. Riktigt bra skådis. Han skulle varit med mer bara. 6/10
LenWidleheyt
2019-03-10
Varför är den här så bra!?
2018-03-05
Har jag verkligen sett denna film?
Rele
2018-01-22
En dålig film. Jag ger en etta.
martineden
2017-12-17
*NY KOMMENTAR EFTER OMTITT* Jag tycker att denna film håller en god kvalitet, även efter att jag sett den igen. Designen på Godzilla är väldigt bra. Dessvärre finner jag MUTOS:arna pinsamt oinspirerande och faktiskt tråkiga, både till design och som antagonister. Jag gillar heller inte att man väljer att göra Godzilla till en "snäll" beskyddare av mänskligheten. Titelfiguren som i originalet från 1954 var en stark metafor för kärnvapenkrig, reduceras här, som i många av uppföljarna till originalfilmen till ett monster som slåss mot andra monster, vilket i sig kan ha sin charm, men inte skänker eftertänksamhet eller något vidare djup. Fortfarande en bra film, men kan inte jämföras med Tohos senaste inkarnation, SHIN GODZILLA. Bra. 3.