3.1

Going to Pieces: The Rise and Fall of the Slasher Film

En dokumentär om "slasher movies", som tar upp historien bakom den minst sagt speciella genrens uppkomst och fall. Intervjuer med bland annat regissörer som Wes Craven, John Carpenter och Sean S. Cunningham, och med FX specialister som Tom Savini, Greg Nicotero and Stan Winston. Den innehåller också klipp från ?Halloween,? ?Last House on the Left,? ?Friday the 13th? and ?Prom Night.?

Originaltitel Going to Pieces: The Rise and Fall of the Slasher Film
Regissör Jeff McQueen
Genre Dokumentär, 2000-tal

haajen
2017-07-14
Underhållande men inget nytt om man redan kan genren. Kul med alla filmklipp.
Dele
2015-04-12
En "kul att se"- men ganska ytlig genomgång av slashergenren.
Rehn108
2013-08-31
En matig genomgång som tar oss ända från John Carpenters Halloween fram till dagens blodbad. Jag ger den en stark trea. Ett varningens finger bör lyftas för att den SPOILAR många slut och plot-twister.

2013-02-24
Hade hoppats på en bättre dokumentär om en favoritgenre som slashers. Klipp från kända filmer och lite små kommentarer från några utvalda från dessa produktioner. Tyvärr inget ingående. Produktionen saknar djup, helt enkelt. 4 av 10.
Kimchi
2013-02-23
Hmm kul med en dokumentär om slashers. Flera riktigt bra och intressanta intervjuer med Carpenter, Savini m.fl. Mitt enda egentliga klagomål är att för nybörjare så är den inte direkt spoilerfri och för luttrade fans av genren bjuds det inte på särskilt mycket nytt. Visst Halloween och Fredagen 13:e är klassiker...men hade varit roligare att gå lite djupare i andra filmer.
2012-10-22
Som en guide över djungeln av slasherfilmer är den väldigt bra. Jag som luttrad skräcknörd fick ingen ny information eller inspiration, men det beror snarare på mig än på denna dokumentär. Rek helt klart till alla som gillar skräck och slashers i synnerhet.

2012-04-23
Bra snabbgenomgång av slashergenrens historia, innehållande intervjuer med de flesta av de viktigaste filmskaparna inom subgenren. För konnässören finns dock inte så mycket nytt, och musiken och den reklamfilmsmässiga snabbklippningen irriterar. Har man för avsikt att börja titta på slasherfilmer bör man inte se den här dokumentären först, då den avslöjar slutet på de flesta av klassikerna.
Terran
2011-09-29
Helt ok genomgång av de största slashefilmernas historia i komprimerat format med billig framtoning.
ziferN
2011-08-31
Välgjord, intressant och bra dokumentär från start till mål! Den hade dock gärna fått vara mycket längre. Som en stor slasher-nörd grep denna tag i mig rejält, det kändes lite som att dokumentären gjordes enbart för mig för jag har ALLTID velat se en sån här dokumentär, jag kan även notera att slasher-genren är den sorts film jag älskar mest av allt eftersom jag växte upp med Halloween, Fredagen den 13:e och Terror på Elm Street-filmerna. Sen så uppskattade jag intervjuerna väldigt mycket, dom var både intressanta och lärorika, speciellt dom med Wes Craven och John Carpenter. Dokumentären bjuder även på en massa filmtips som man aldrig har hört talas om innan vilket var helt underbart och intressant! Men en av sakerna jag uppskattade mest var att dom visade hur väl slasher-filmerna slog igenom på biograferna, väldigt intressant och kul vetande! Detta är iallafall definitivt en av dom mest intressanta dokumentärerna jag har sett och åker självklart in i filmsamlingen. 4!
Semiramis
2011-07-22