3.2

Golden Swallow

Golden Swallow lever med sin kamrat avsides resten av världen. Men Silver Roc, som är en hänsynslös och oövervinnerlig svärdsman, börja döda i hennes namn för att locka henne till sig. De var tillsammans förr. Swallow letar upp honom och det gör även hennes svartsjuke kamrat. Förutom det uppenbara triangeldramat måste de slåss mot alla som felaktigt är ute efter Swallow. En Shaw Brothers produktion.

Originaltitel Jin yan zi
Alternativ titel The Girl with the Thunderbolt Kick, The Shaolin Swallow, Hsia yu yen
Regissör Chang Cheh
Manus Chang Cheh
Genre 60-tal, Action, Äventyr, Romantik
Skådespelare Cheng Pei-pei, Lo Lieh, Jimmy Wang Yu

Tsurugi
2015-07-04
Trots titeln är huvudpersonen Roc, som är oerhört osympatisk och helt enkelt omöjlig att tycka om. Ingen vidare höjdarfilm, svag trea.
sathariel
2013-06-03
Historien i sig förtjänar betyg närmare 1, men foto, musik och stridskoreografi är smått lysande. Skådespeleri är överlag bra - Cheng P-p och Lo Lieh är alltid bra, men lille Jimmy är mer skitnödig än vanligt. Får bli mellanbetyg trots allt.
MilkMonkey
2005-05-20
Helt annorlunda än Dazuixia, borta är feelgoodkänslan, nu är det mer epik som gäller . . . och det tog halva filmen innan jag fattade att man skulle sympatisera med den där patetiske torrbollen Roc . . . men CPP är med och då kan det inte bli mindre än en 3a
peterclash
2005-04-14
En slags uppföljare till Come drink with me. Men king Hu som regisserade den ville behålla sin artistiska integritet och lämnade därmed Shaw Brothers. Cheh Chang tog över. Den något kvinnofientliga regissören gjorde filmen till en Jimmy Wang Yu film titlen till trots.