Goliat

Berättelsen om Kimmie som är bosatt i en liten bruksort någonstans i Sverige. Han förväntas ta över försörjningsansvaret för familjen och även dess kriminella affärer när pappan hamnar i fängelse. En film om en pojkes inträde i vuxenlivet och hur det sociala arvet kan styra en människas liv.

Originaltitel Goliat
Alternativ titel Goliath
Regissör Peter Grönlund
Manus Peter Grönlund
Genre Kriminalare, Drama, 2010-tal
Skådespelare Sebastian Ljungblad, Joakim Sällquist, Davina Robinson, Holger Johansson, Elina Eriksson, Elisabeth Augander, Cornelia Andersson, Sampo Sarkola, Stefan Ravenscroft, Tommy Lyrehag, Cristoffer Watson, Richard Misans, Ramin Wånge, Mikael Lyrehag

foppa99
2019-12-01
jag diggar sån här typ av film mycket
StureStenhög
2019-08-07
Svensk film är inte inne i någon storhetstid direkt, men Peter Grönlund är faktiskt ett ljus i mörkret. Att en svensk film lyckas skildra den kriminella världen på ett sätt som känns trovärdigt tillhör inte vanligheterna, men det är vad vi får här. I filmens skildring framstår det här som en hederskultur där det kollektiva trycket styr människors handlande och gör det väldigt svårt slita sig loss. Joakim Sällquist är väldigt bra som farsan som uppfostrar sin son efter sin världs logik, ett ärkesvin på många sätt, men inte utan mänsklighet. Historien känns igen väldigt väl dock, och hur mycket betydelse det har när det är människorna och den värld de lever i som är det viktiga kan väl diskuteras. Hyfsat stark trea
mammene
2019-08-06
Inget man blir glad av att se direkt, ganska förbannad. Men vem ska man bli förbannad på? Funderingar hopar sig, det är bra, man kan fördöma dessa oansvariga egoistiska föräldrar, när ska kedjan brytas? Filmer som visar verkligheter, väcker känslor har lyckats, om än här en destruktiv. Trea.
haajen
2019-05-15
Ännu en riktigt bra film från Grönlund, det är skitigt, realistiskt och grymt välspelat. Fotot höjer filmen ytterligare ett snäpp. En stark fyra.
Muhammed
2019-05-06
Jag gillade den här dystra filmen. Det är synd om människan och en del är det mer synd om.
Albion
2019-04-03
Visst, det här är väl en film som vill skapa debatt och belysa ett skuggsamhälle i dagens Sverige i första hand. Och formen av ett drama istället för underhållning är tacksam och ger en viss tyngd. Jag tycker att det till slut blir en fullt godkänd film och betyget landar på en stark 3;a, dvs 3+
KimEkberg
2019-03-17
har lite samma poänger och brister som tjuvheder. och det är väl någonstans där den vill possitionera sig, vilket är tråkigt för filmerna och för sverige. vad oscarsjuryn tycker är bäst mysik och manus tycker jag är sämst musik och manus. bättre utan i så fall. är initialt väldigt pepp på vart den utspelas och vilka som är med, men den peppen försvinner ju längre tiden går och det ändå bara blir en.... helt vanlig film?
Hanness
2019-03-10
Peter Grönlund gör det igen! Oerhört imponerad, mycket bra svensk film.
erosagape
2019-01-26
Östgötskan roar mest i filmen, som absolut inte är något att roas av. Möjligen en något så när verklighetsliknande skildring, vilket i sig inte roar mig och en berättigad fråga är vart soc tagit vägen? Abdikerat?
rakel_maria
2018-11-04
Riktigt dålig. Blev överraskande skitbesviken. Övertydlig film på alla plan: de upprepar samma information om och om igen som om publiken inte kan tänka själv. Platt film, finns inget djup med lager eller nyanser, filmen har en total avsaknad av undertext. Huvudkaraktärerna dilemma med familjen kontra praktikplats funkar inte heller. Självklart kommer han att välja familjen, det känns ju inte ens som ett riktigt dilemma. Oengagerande konflikt helt enkelt. Förutsägbar film. Stelt foto och spel. Riktigt förvånad att filmen fått så bra betyg, är obegripligt. Är det ingen som ser att kejsaren är naken??