2.8

Stockholm Stories

Fem livsöden korsas i storstadsdjungeln. Johan, en ung storstadskille besatt av stadens ljus och mörker lever i skuggan av sin berömde författarpappa. Överklasspojken Douglas är hemligt förälskad i Anna som är nydumpad och bostadslös. Reklamtjejen Jessica, som just nekats adoption för att hon har för få vänner, skriver ett desperat och slumpmässigt riktat kärleksbrev till Thomas, som jobbar för en minister i regeringen.

Originaltitel Stockholm Stories
Regissör Karin Fahlén
Manus Erik Ahrnbom
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Martin Wallström, Jonas Karlsson, Cecilia Frode, Julia Ragnarsson, Filip Berg, Marie Richardson, David Dencik, Dejan Cukic, Peter Carlberg, Pia Halvorsen, Gustaf Hammarsten, Nanna Blondell, Sven Ahlström, Joel Spira, Ellen Jelinek, Niklas Engdahl, Shebly Niavarani, Kjell Wilhelmsen, Anki Larsson, Ulf Friberg, Happy Jankell, Alida Morberg

Skapad 2019-10-30 av HillMove
Om ni bara planerar att gå på EN svensk film under detta år – gå då på filmen Stockholm Stories! Det här är min första filmrecension för filmtipset.se, men jag är ingen nybörjare varken ...   Läs mer »

Greystalker
2016-09-19
Filip Berg var bra. Dessvärre var resten av filmen inte det.
haajen
2016-04-02
Välspelat och snyggt men rätt så oengagerade, griper aldrig tag och ju längre den håller på desto mer tappar jag intresset.
AlbinWesley
2016-03-29
Har läst flera som beskriver filmen som en förbisedd pärla, och kan i mångt och mycket hålla med. Tycker mycket om filmen trots flera ynkliga och patetiska karaktärer omöjliga att känna något vidare för, och trots en del osammanhållen intrig. Fint ändå, om människors baksidor och tillkortakommanden samt hur man kanske kan vända på dessa.
Memmem
2016-03-29
Drama med urspårning! Nej, denna film handlar inte om tåg, utan om några mänskor som inte mår riktigt bra. Dramat börjar rätt bra och påminner något om "Människor helt utan betydelse", men börjar efter halva filmen spåra ur något, vilket gör den klart sämre än den andra filmen. En man på Finansdepartementet har ett fint tjänsterum, men tvingas vräka en flicka hans kvinnliga chef tröttnat på. I stället börjar han intressera sig för en ung kvinna utan humor. Flickan han vräkte letar desperat efter en bostad och får hjälp av en rikemansson. Hennes bror har författardrömmar. Alla fem börjar så förfölja andra personer och det är här filmen blir sämre. De flesta spelar sina roller rätt bra. Fotot är ordinärt, men med en del vackra Stockholmsvyer och -interiörer från kontor med träpaneler. Betyg: 2½
okidoki
2016-03-23
Intressant hela vägen. Uppskattar Stockholmsmiljöerna. Gondolen var väl medfinansiär?
KyLLo
2016-03-22
Baserad på en bok av Jonas Karlsson. Spretig, men jag tycker ändå att den tar sig efter en trevande inledning. Flera bra skådespelare, inte minst är Cecilia Frode och Gustaf Hammarsten minnesvärda. Filip Berg håller dock inte måttet och känns malplacerad.
Raimo_1985
2016-03-19
Lite av ganska bra, lite ganska av ganska löjlig. Vilka jobbiga jävla karaktärer :) Mot slutet tänkte jag att det är så här många tror att all svensk film är.
Rift
2016-03-18
Alla varningsklockor ringer. Inte utan anledning. Men Filip Berg är bra.
Galivan
2016-03-18
Superttråkig, helt ointressant. Seg att ta sig igenom.
feather
2015-09-19
Blev väldigt positivt överraskad. Fint foto, bra story, trovärdiga roller. Kanske bara var på rätt humör för den här typen av film helt enkelt. (Tur dock att jag inte läste betyg eller recensioner innan, hade nog påverkat.)