3.6

Gone Girl

På sin femte bröllopsdag rapporterar Nick Dunne att hans hustru Amy har försvunnit. Under press från polis och media börjar Nicks historia dock att fallera och hans märkliga beteende gör att många börjar ställa den oundvikliga frågan: Har Nick dödat sin fru?

Originaltitel Gone Girl
Regissör David Fincher
Manus Gillian Flynn
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris, Tyler Perry, Carrie Coon, Kim Dickens, Patrick Fugit, Casey Wilson, Missi Pyle, Sela Ward, Emily Ratajkowski, Kathleen Rose Perkins, David Clennon, Lisa Banes, Scoot McNairy, Lola Kirke, Boyd Holbrook

Skapad 2019-12-22 av Mat1az
Fincher är tillbaka. Den psykologiska thrillerns mästare har gjort det igen. Denna gång i sällskap av författarinnan Gillian Flynn. Flynn står här för manuset, baserat på hennes egna bästsä...   Läs mer »

Visse93
2020-07-17
Välgjord och spännande men slutet var lite oväntade.
Ima_Tree
2020-02-18
Underhållande och välgjort. Lite väl maxat vilket rubbar trovärdigheten lite.
Dream
2019-11-30
Båda 2 är riktiga svin på olika sätt, men måste ändå välja hans sida i fall man är seriös. Då mordet hon utför aldrig är någon lösning. Sen är det här även en film som ger lite finger visning i dagens "Metoo rörelse" (Trots det inte har ett skit med filmen att göra, men ändå.) Att vi ska tacka fan att det finns polis samt domstol där det krävs riktiga bevis innan någon fälls. Jag tänker bland annat på anklagelserna att han skulle ha mördat sin fru och den där på hittade berättelserna i dagboken hon hittade på. Det finns tyvärr den typen av kvinnor i verkligheten med, naturligtvis inte så här grovt som i denna historia, men fantasierna samt dem påhittade lögnerna finns i bland. Så tur att rättsväsende går efter klara bevis och inte känslor. Bra film hur som helst.
Fredzon_M
2019-06-17
Underhållande och snyggt ihopsatt precis som det brukar se ut med Fincher. Det är en kul lek med äktenskapets fallgropar och med spänningsfilmen som konstruktion men jag undrar om den ändå inte tappar lite på att hålla en satirisk distans. Att Rosamund Pike hyllas så mycket tycker jag är lite att ta i (tycker tvärtemot att Afflecks insats i så fall är bättre). Filmens största problem är att Pikes karaktär (visserligen fullt medvetet) blir en karikatyr. Filmen hade vunnit på att bygga upp en större dubbeltydighet kring hennes karaktär.
Christofer
2019-06-08
6/6 2019 (4:a): Hade som tur är glömt det mesta av själva handlingen (mindes bara vagt i stora drag vad det handlade om), vilket gjorde upplevelsen nästan lika bra som vid första titten. Betyget håller fortfarande och Affleck gör en av sina bättre roller. 21/7 2015 (4:a): Välskrivet manus och engagerande hela vägen till slutet. Flera oväntade svängar som höll intresset uppe. 2.5h kändes aldrig för långt vilket alltid är ett bra betyg.
Pentothal
2019-06-01
Tveksam till slutet som lämnade mycket att önska. Förstår inte heller debatten kring denna film. Den ena är psykopat och den andra otrogen. Är det jämförbart?
hsimpson
2019-05-08
Skulle detta slut föreställa katharsis? Vilken horribel antiklimax! Sjönk från fyra till två på nolltid.
Nalleman
2019-04-04
Rosamund Pike är genial! Älskar den här filmen.
InzZzomnia
2019-03-23
Dickens är bra som alltid och Pike likaså. Neil Patrick Harris kommer jag aldrig kunna se som annat än pajasen Barney i HIMYM så det förstörde film-världen lite. Förutsägbar twist (15min), tråkigt slut men ändå ett bra försök som dock kunde blivit mycket bättre.
Stan
2019-03-23
vad babblar folk om? välja sida? en är otrogen och en planerar att förstöra någons liv, dennes familj och även sin egna och ett mord, haha. ja svårt att välja vem man sympatiserar med, jävla psykopater. briljanta skådespelare och sjukt rubbad film dock.