2.9

Goodbye, Mr. Chips

Artur Chipping är lärare på en pojkskola utanför London. Han gör sitt bästa men är inte särskilt populär bland eleverna. Hans liv förändras när han lär känna Katherine Bridges, en sångerska med mystiskt förflutet, och de blir kära och gifter sig. Hon måste dock anpassa hemmafrulivet på campus och tänja på reglerna en smula för att trivas, något som riskerar att äventyra Chippings ställning på skolan.

Originaltitel Goodbye, Mr. Chips
Regissör Herbert Ross
Manus Terence Rattigan
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Peter O'Toole, Petula Clark, Michael Redgrave, Alison Leggatt, Siân Phillips, George Baker, Jenny Runacre

Merwinna
2016-02-04
Denna historia är så fin i grunden, att det nästan inte går att misslyckas med den. Speciellt inte som man får de fina gamla engelska miljöerna också! Dock tyckte jag att det var lite konstigt att göra om historien till en musikal. Det kändes dessutom tillgjort att frun måste vara en varietéartist i början, antagligen för att det ska finnas naturliga anledningar till att inkludera varieténummer. Peter O'Toole visar att han spela precis alla typer av karaktärer. Här är han osäker, töntig och förläst, medan han i t.ex. Masada är en självsäker - och mycket sexig! :-) - romersk makthavare med naturlig auktoritet. Han är inte ens snygg i denna filmen, liksom - egentligen känns han lite som a waste här!
nathaliew
2009-12-27
bra musikal med skådespelare O´Toole och Clark, Tycker annars att den gamla filmversionen är bättre, men denna funkar också