3.1

Brottsplats: Gorkijparken

I Gorkijparken i Moskva hittas en vinterdag tre stelfrusna lik under snön. Det är fråga om tre personer som skjutits och sedan fått ansikte och fingertoppar bortskurna för att identifieringen ska försvåras. Kommissarie Arkadij Renko får till uppgift att leda utredningen. Spåren leder till högt uppsatta personer inom maktapparaten.

Originaltitel Gorky Park
Alternativ titel Brottsplats: Gorkij parken
Regissör Michael Apted
Manus Dennis Potter
Genre Kriminalare, Thriller, Drama, 80-tal
Skådespelare William Hurt, Lee Marvin, Brian Dennehy, Ian Bannen, Joanna Pacula, Michael Elphick, Richard Griffiths, Rikki Fulton, Alexander Knox, Ian McDiarmid, Niall O'Brien

2017-08-28
Good stuff!
2017-08-28
Good stuff!
kanemura
2016-07-26
Finfin Thriller, mycket stark trea. Tror jag läst att scenerna i Ryssland egentligen spelades in i Helsingfors. Marvin är riktigt bra här.
V70
2016-07-12
Spoilervarning, konspirationsfilm, i slutuppgörelsen (på svensk mark) dyker amerikanens ryska motståndare upp i en Volvo 240 med FNL på regplåten... :)
obac
2016-04-03
Såg den på 80talet, helt klart roligt att se om den nu. Funkar fortfarande, kanske ännu bättre nu än då.
origC-J
2016-04-02
Hyfsad krimifilm, med alltid sympatiske William Hurt. Godkänt, definitivt inte omistlig.
mammene
2016-04-02
Amerikansk thriller inspelad i Ryssland och lite i Sverige, vissa ryssar pratar engelska, andra ryska, lite konstigt blir det. Men det är rysk miljö och det är en annan upplevelse, grått och kallt och alla bilar ser likadana ut. Ganska lugn thriller som bygger mer på konspirationer än action, vilket jag uppskattar, klart sevärt, men inget man går och grunnar på efteråt.
Roswall
2016-03-29
För lång, bitivis dåligt skådespeleri, utspelar sig i Ryssland men alla pratar engelska. Helt ok, men allt som allt för seg.
2016-03-28
Stämningsfull konspirationsthriller som kommer med bra skådespel. Tyvärr är berättandet alldeles för långsamt för min smak. Filmens avslutning som utspelar sig på svensk mark bjuder dock på en tempohöjning och efterlängtad action. 2+
Devils_Arcade
2014-08-28