3.8

Gosskören

En man får jobb som lärare på en uppfostringanstalt för barn med problem. Rektorn på skolan är mycket sträng mot eleverna men den nye läraren försöker nå fram till de stökiga eleverna genom att börja att lära ut körsång.

Originaltitel Les Choristes
Alternativ titel Chorists, The Chorus
Regissör Christophe Barratier
Manus Christophe Barratier, Philippe Lopes-Curval
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Gérard Jugnot, François Berléand, Jacques Perrin, Jean-Paul Bonnaire, Marie Bunel, Jean-Baptiste Maunier, Maxence Perrin, Grégory Gatignol, Kad Merad, Thomas Blumenthal, Cyril Benicot, Philippe Du Janerand, Didier Flamand, Simon Fargeot, Carole Weiss

Skapad 2019-11-11 av
Med rätt pedagogik kommer man långt – vem minns inte Robin Williams fantastiske lärare i Döda poeters sällskap? På sistone har vi sett flera filmer som utspelat sig i skolans värld, exempelvis...   Läs mer »

2019-01-17
Den bjuder inte direkt på några överraskningar men känns heller aldrig helt förutsägbar. Den är ganska simpelt svart-vit men den visar också på hur saker och ting kan förändras men att det lätt faller tillbaka när man stöter på motgångar. Väldigt fin och lättillgänglig för mig då jag är svag för konflikterna filmen lyfter. Underhållande och fin film. Fyran är inte jättestark men ändå klar.
2017-10-01
Ogillar franska filmer i allmänhet----
StureStenhög
2017-05-15
Alla sådana här filmer är i princip likadana, och den här tillför inget till genren direkt. Lite småtrevlig är den, åtminstone tyckte jag det ett tag, men jag blev alltmer trött på den framåt slutet. Huvudpersonen är lite för mycket av en fåntratt, och kidsens skiftande inställning till honom följer helt det mönster som storyn kräver utan att det någonsin känns speciellt övertygande. Alla karaktärer förblir ganska anonyma. Annars är väl filmen lite av ett koncentrat av den svenska skoldebatten, järnhands-auktoritet mot flumskola. Kärnvapenkriget kan inte komma tidigt nog
RustyFilm
2016-12-09
Det här är skapat med mängder av värme och inlevelse och är ett ganska så ljust drama. Men nått nyskapande är det ju inte. Konceptet känns igen, bl.a. från ”döda poeters sällskap”.
idaho1981
2016-04-17
Väldigt vacker film med fantastisk musik. Lite tillrättalagt, ja, men bra skådespeleri och historia.
myslas
2016-01-30
Trevlig, mysig och väldigt tillrättalagd. Fin musik.
CinemaStrange
2015-04-17
svårt att minnas...
Mortiis
2014-11-29
Förutsägbart men välgjort och gripande.
Asmorod
2014-05-13
Det är PRECIS såhär en bra film skall se ut! Fifan så fint!
Snah
2014-01-23