BETYG
3.4
av 5
3.4
av 5
Gösta Berlings saga
Greta Garbo i en av sina första filmroller i berättelsen om majorskan på Ekeby och hennes tolv kavaljerer. Efter Selma Lagerlöfs roman.

Originaltitel | Gösta Berlings saga |
Regissör | Mauritz Stiller |
Manus | Ragnar Hyltén-Cavallius, Mauritz Stiller |
Genre | Drama, Romantik, Stumfilm, 20-tal |
Skådespelare | Lars Hanson, Karin Swanström, Greta Garbo, Gerda Lundequist, Jenny Hasselqvist, Torsten Hammarén, Mona Mårtenson, Oscar Byström, Hilda Forsslund, Sven Scholander, Ellen Hartman-Cederström, Sixten Malmerfelt, Hugo Rönnblad, Knut Lambert, Svend Kornbeck |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 533 |
Filmnummer | 8484 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Filmhistorisk intressant. Rätt bra annars med men sett vassare exemplar från dess samtid.
Garbo imponerar inte det minsta. Och berättelsen är ganska långtråkig och segdragen (tyckte jag redan i bokform). Några läckra scener, men på det stora hela inte särskilt minnesvärd. Stark tvåa.
Grymt bra!
Ett välkänt storverk från den svenska filmens guldålder med stora namn bakom kameran och framför kameran. Har inte läst romanen (än). Håller med om att det saknas finess och mest blir en odyssé genom Göstas osannolika öden och kärleksäventyr. Klart bäst på plan, både i spel och som karaktär: Majorskan, Gerda Lundequist. Imponerar inte: Greta Garbo.
För teatraliskt skådespeleri. Annars ganska bra, men de yviga gesterna och styltiga prestationerna sänker filmen.
En positiv överraskning. Ibland må den vara lite väl episk i en del scener (och överspelande) men storyn flyter på riktigt bra, och skådespelarna är en njutning. Precis som fotot. Betyg 7.2
Och ännu bättre
Se versionen från boxen Svenska Stumfilmsklassiker med Matti Byes underbara musik. Höjde filmen till en femma för mig. Tre timmar ren njutning.
Förstår att Lagerlöfs bok med så otroligt många sidospår och karaktärer är omöjligt att samla i en enda film. Ändå blir begränsningen att hålla sig till endast Gösta och hans diverse flörtar ej hållbar, då Stiller förvandlar det till en sliskig såpopera utan den finess och det filmiska djup som finns i en annan Lagerlöf-filmatisering från den här perioden, Körkarlen av Victor Sjöström. Det är mustigt, det är spektakulärt, men förvånansvärt tomt.
I sina bästa stunder hypnotisk. En melodramskröna som belönar den uthållige.