2.7

Gothic

En film om hur Mary Shelleys "Frankenstein" kom till. Full av hallucinationer, sexfantasier och mardrömmar...

Originaltitel Gothic
Regissör Ken Russell
Manus Stephen Volk
Genre Drama, Skräck, 80-tal
Skådespelare Gabriel Byrne, Julian Sands, Natasha Richardson, Timothy Spall, Myriam Cyr

martineden
2019-12-09
Filmen är i viss mån excentrisk och jag kan förstå att alla inte uppskattar den. Själv gillar jag den oerhört mycket och jag uppskattar att den liksom tar dessa konstnärer från romantiken och deras sensibilitet samt känslighet, låter dem släppa lös sin fantasi som löper amok i samband med deras egna tragedier och trauman. Visuellt är den mycket vacker och jag uppskattar den generellt rakt igenom, både skådespelarinsatser, regi, scenografi, musik etc. Filmen som sådan är både biografisk och i viss mån surrealistisk vilket är en mycket ovanlig kombination som här fungerar ypperligt! Mycket bra! 4.
Grillo
2016-10-08
Hade sina stunder, men väldigt konstig speciellt under slutet. Annars är väl "dekadent överklass som inte vet vad de leker med" ganska gjort vid det här laget.
Merwinna
2016-07-12
Det här vara bara obehagligt. Den funkar varken som skräckfilm eller som biografi. Helt värdelöst.
Joyfulsounds
2014-03-17
Rubbat.
Taliah
2013-09-29
I'll have what they're having.
claudiomarino
2012-01-15
"Full av hallucinationer, sexfantasier och mardrömmar..." och dessutom gjord av Ken Russel!
2011-10-21
Konstnärligt var det nån som öste ur sig! Det här var bland den sämsta skiten jag sett. Ska egentligen inte betygsätta då jag stängde av efter hälften men...
Phonomancer
2010-06-14
Vart femte minut skrek jag åt skärmen (i äkta The Nostalgia Critic anda) "This doesn't make any sense!!!". Nog gillar jag pseudo-historiska filmer som Shadow of The Vampire men här fanns i grund och botten ingenting övernaturligt alls. Ett gäng poeter/bon vivants som för att fördriva tiden med sherry och vin en regnig natt, tävlade i vem som kan skriva bästa gotiska roman. Att den fick 3 i betyg beror på följande: 1) Gabriel Byrne 2) Julian Sands 3) Vackra miljöer 4) En del poetiska repliker
schramm
2009-08-28
rörigt knark drama. kul för julian sands som gör sitt livs sämsta roll!
Kriffot
2009-04-26
Många fina scener i en film utan någon egentlig handling. Ett gäng knarkande bohemer lallar runt i ett slott, då och då blir de rädda, springer in i ett nytt rum och träffar på en av de andra, hånglar lite , blir rädda igen osv... kunde tjänat på att vara än mer surrealistisk och drömlik. Jag gillar den trots allt, men det kunde varit fräsigare.