3.8

Goya

Filmen berättar historien om målaren Goyas liv. Hur han stegvis överger sitt behagliga liv som hovmålare för att bli en folkmålare som, trots inkvisitionens hot, avbildar regimens förtryck och våld.

Originaltitel Goya - oder Der arge Weg der Erkenntnis
Regissör Konrad Wolf
Manus Konrad Wolf, Angel Vagenshtain
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Donatas Banionis, Rolf Hoppe, Mieczyslaw Voit, Tatjana Lolova, Olivera Katarina, Fred Düren, Arno Wyzniewski, Veriko Andjaparidze, Ariadna Sjengelaja, Michail Kozakov, Ljudmila Tjursina

goeran
2011-12-31
Konrad Wolfs Goya från 1971 är en utmärkt kostymfilm om den berömde spanske målaren. Förvisso märks det på ytan att det är samproduktion mellan östtysk och sovjetisk filmindustri men samtidigt kan man under ytan ana den samhällskritiska tendensen. Donatas Banionis är alldeles utmärkt i rollen som Goya. Man kan anta att Konrad Wolf (som för övrigt var ordförande i den östtyska konstakademien) kunde ta ut svängarna lite extra vad gäller samhällskritiken med tanke på att hans bror Markus Wolf var chef för Stasis utlandsspionage.