2.9

Goya's Ghosts

År 1792, då Fransisco Goya var den mest kände konstnären i Spanien, anklagade en av hjärnorna bakom den spanska inkvisitionen hans unga musa för kätteri.

Originaltitel Goya's Ghosts
Regissör Milos Forman
Manus Jean-Claude Carrière, Milos Forman
Genre Drama, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Natalie Portman, Javier Bardem, Stellan Skarsgård, Michael Lonsdale, Randy Quaid, Blanca Portillo, José Luis Gómez, Mabel Rivera, Unax Ugalde, Fernando Tielve, Wael Al-Moubayed, Craig Stevenson, Jack Taylor, Aurélia Thiérrée, Julian Wadham

mazquara
2020-09-26
ganska rörig men intressant, hade nog funkat bättre om den kom ut som en miniserie. blir sugen på att lära mig mer om denna historiska tid
JohnTron
2019-09-24
Forman gör denna historiska soppa när han är 73-74 år, vilket märks. Tyvärr hänger den inte ihop och blir alltför intetsägande för mig. Synd på alla fina skådisar som lockats till filmen.
YouAreNrIchi
2017-05-24
Skarsgård gör en riktigt bra Goya. Jag skulle vilja se mer av Goya under hans senare liv efter krigen, när han målade De Svarta Tavlorna. men det gör väl inte så bra film egentligen. Kanske bättre som pjäs? Aja.
2014-12-31
Jag måste säga att jag gillade det jag såg. Mitt enda egentliga klagomål handlar om att filmen inte är längre. Nu klockar den in på 105-110 minuter men jag tror att om det istället hade varit 150 minuter så hade det varit till filmens fördel. Dels handlar det såklart om att jag ville ha mer av filmen men främst tycker jag att en del scener och delar av filmen hade förtjänat och behövt mer innehåll för att lyfta dem ännu mer. Milos Forman kan dock fortfarande leverera. 3+
Gigi1943
2014-09-15
Jag gillade den här jättemycket, Skarsgård och Bardem tillhör dessutom mina absoluta favoriter. Portman har jag däremot börjat tröttna på ...
Indiernr
2013-10-06
Nja. Den här var inget vidare - framför allt är jag förvånad över att så många bra skådespelare är med i en såhär medioker film
Engravadlax
2012-12-03
Manuset är inte mer än gångbart och vem som helst kunde ha gjort Bardems roll, ett enormt slöseri av hans begåvning, som Tatsuya Nakadai i Kwaidan. Stellan är helt enkelt inte bra. Filmen griper aldrig tag, och efter revolutionen är allt en enda röra (som väst efter revolutionen i verkligheten då, lol). Tråkigt.
Roswall
2012-11-29
hade låga förväntingar men gillade den. Väcker nyfikenhet över dena del utav den europeiska historien och kyrkans historia. Känns dock som om den är gjord med en stark nypa religionskritik.
Jennyshima
2012-11-27
Bra skådespeleri men lite rörig, ett stort plus för kostymer och miljöer. Som vanligt ett minus för att att talar engelska, det närmaste vi kommer är Bardems engelska med spansk brytning.
Ve72
2012-11-16
En film som känns som en nyttig historielektion i kyrkans brutala agerande genom tiderna. Här med bra prestationer av Bardem och Skarsgård. Härligt att se Skargårds i en bra film istället för det vanliga Hollywood-tramset. Blev däremot besviken på Portmans skådespeleri såväl som hennes sminkning. Hade dock högre förväntningar på filmen så känner mig lite besviken....