3.2

Grand Hotel

Handlar om de sammanflätade liven hos en grupp gäster på ett internationellt lyxhotell i Berlin mellan första och andra världskriget. Kända skådespelare porträtterar bland annat en ensam ballerina, en juveltjuv, en ambitiös stenograf, en tuff industriman och en döende revisor som gör en sista nöjesresa.

Originaltitel Grand Hotel
Alternativ titel Grand Hotell
Regissör Edmund Goulding
Manus Vicki Baum, William A Drake, Béla Balázs
Genre Romantik, Drama, 30-tal
Skådespelare Greta Garbo, John Barrymore, Joan Crawford, Wallace Beery, Lionel Barrymore, Lewis Stone, Jean Hersholt, Robert McWade, Purnell Pratt

2018-03-16
Börjar ganska bra men sen blir det tråkigt.
Pi-R
2017-11-21
Påtagligt svårbedömd film. Den känns onekligen daterad, inte minst i regi och klippning. Skådespeleriet är på ett sätt häpnadsväckande bra, och å andra sidan - med dagens ögon sett - präglat av enormt överspeleri, främst av Garbo och John Barrymore (även om det åtminstone i Garbos fall kan hävdas att det snarare är rollfigurens än skådespelarens fel). Samtidigt är dialogen vid flera tillfällen förvånansvärt stark, Crawford är rent magnifik, och de sista 10-15 minuterna höjer helhetinstrycket. En svag fyra. Hade jag betygsatt den en annan dag hade det lika väl kunnat bli en trea.
haajen
2017-02-06
Med lite god vilja blir det en svag trea i betyg, filmen har inte åldrats alltför väl och den Gudomliga är rätt gräslig, hon spelar som om hon fortfarande är med i en stumfilm. Behållningen blir Crawford och de glamourösa scenerierna och kläderna.
wasteoftime
2016-08-07
Jag vet inte om det har att göra med att jag är i branschen eller om det är så att filmen känns oerhört aktuell sin ålder till trots. För det är verkligen som den gode Dr. Ottenschlag säger "Grand Hotel... always the same. People come, people go. Nothing ever happens. " - givetvis händer det en oerhört massa saker, men inte egentligen. Varje dag så nollställs allt, och man får börja om ifrån början. Jag tycker att det är ett fint persongalleri vi får följa, och hur olika deras berättelser är, men att de ändå flätas samman, av både påtänkta och helt slumpartiga händelser och tillfälligheter. Det beskriver livet rätt bra, på det sättet kan jag tycka. Det finns inga direkta toppar, men inga dalar heller, och det hela landar på en väldigt stabil tvåa.
foppa99
2015-04-17
Synnerligen tråkig
2015-01-05
Ord som dammig och ojämn kommer jag använda när jag beskriver denna film samtidigt som den inte på något sätt egentligen är dålig. Detta är också en speciell film för mig för att genom denna film så har jag nu sett Greta Gabro för första gången i en film från början till slut. Tyvärr var det inte så fantastiskt som jag hade förväntat mig. Dock att få se en ung Joan Crawford både agera men framförallt njuta av hennes skönhet var mycket trevligt.
sirkurt
2013-02-02
Kul att se Joan Crawford och Greta Garbo och det är kanske inget fel på filmen egentligen men det kändes ändå mest som massa strunt.
emmabo
2011-07-26
John Barrymore bär verkligen denna film! Tyckte inte riktigt att storyn alltid höll måttet, kan inte riktigt sätta fingret på vad det var, men Barrymores subtila minspel gör även de mindre drivna scenerna till ett nöje.
Tonti
2010-06-13
En genialisk grundidé vilket även Hasse Ekman tyckte när han snodde den till filmen om ett hyreshus på östermalm. Även om Grand Hotel kanske är en lite väl lång är den en sann fröjd att se och slutescenen sitter verkligen där det ska. Garbo lyckas med konststycket att spela över och vara bra på samma gång och de övriga skådespelarna gör fint ifrån sig. En härlig filmupplevelse!
MaraJade
2010-01-06
En intressant film att se på, jag tyckte att den blev lite seg runt mitten men slutet var verkligen fängslande.