2.6

Gränsfolken

Två bröder, Ivan och Gregori, bor nära gränsen mellan två gamla fiendeländer. Bägge älskar den unga Katjuscha, bonddotter från andra sidan gränsen, men hon föredrar den yngre Gregori. Detta föranleder fiendeskap och häftiga uppträden mellan bröderna.

Originaltitel Gränsfolken
Alternativ titel Gränsfolket, Brother Against Brother
Regissör Mauritz Stiller
Manus Peter Lykke-Seest
Genre 10-tal, Kortfilm
Skådespelare Richard Lund, Egil Eide, Edith Erastoff, John Ekman, Lilly Jacobsson, Jenny Tschernichin-Larsson, Stina Berg, Carl Borin

origC-J
2013-05-13
Ett elegant verk av en av svensk films giganter. Storfilm med små medel, särskilt imponerande hur man fått ihop utrustning, kostymer, dekor och dylikt. Kan bli fyra vid omtitt.

2013-05-11
Vilka fina kläder de hade.
nosferatu
2013-02-04
ja återigen har matti bye höjt upplevelsen långt över filmens visuella potential. extra plus för smarriga skador i högerkanten de första minuterna.
HerrArne
2013-02-02
Matti Bye höjde helhetsintrycket liksom Stiller förmåga att skapa snygga bilder. Skådespeleriet var överlag svagt.
jimmyringo
2011-11-09
Såg den på Cinemateket. Intressant ur ett filmhistoriskt perspektiv.
FarbrorKit
2011-11-01
Helt okej var ordet sa bull.
Sznax
2011-10-29
En helt okej film. Snyggt filmad, med många bra långa tagningar. Karaktärerna är inget att ha, en riktigt snygg avslutningsbild. Betyg 5.9
Tonti
2011-10-27
Håller med, en sevärd film som dock knappast fördjupar någonting vilket leder till en viss matinéfilmskänsla.
kungkalas
2011-10-27
En trivsam filmupplevelse. Rätt typisk tragedi i schysst tempo och med fina scenerier. Inte mycket till karaktärer, de är mer brickor i själva berättelsens spel. Stark trea tycker jag, i alla fall med Matti Byes pianospel till.