2.3

Gräsklipparmannen

Jobe Smith är en vuxen man med en 6-årings intelligens. Han försörjer sig på att klippa folks gräsmattor och hjälpa till i kyrkan. Vissa i staden drar fördel av hans mentala tillstånd och både hånar och slår honom. Den hängivne vetenskapsmannen Dr. Angelo försöker att öka chimpansers intelligens med hjälp av virtual reality. När Angelos uppdragsgivare vill stimulera apornas aggressiva instinkter, hoppar han av för att fortsätta på egen hand. I Jobe finner han den perfekte försökskaninen. Jobes hela värld förändras. Äntligen kan han försvara sig mot sina plågoandar. Men något går snett.

Originaltitel The Lawnmower Man
Regissör Brett Leonard
Manus Brett Leonard, Gimel Everett
Genre Action, Science Fiction, Skräck, Thriller, 90-tal
Skådespelare Jeff Fahey, Pierce Brosnan, Jenny Wright, Mark Bringelson, Geoffrey Lewis, Jeremy Slate, Dean Norris, Colleen Coffey, Jim Landis, Troy Evans, Rosalee Mayeux, Austin O'Brien

2018-03-04
Cool!
norenorama
2017-08-26
Filmen är faktiskt trevlig, bara att den dras ner med riktigt risiga effekter och Dean Norris gör sitt livs sämsta skådespelarinsats. Men är mera som drar upp än ner så ätt sevärd! =)
Dele
2016-12-02
En film vars föråldrade effekter ganska länge har en underordnad roll, men till slut tar över för mycket och drar med sig hela filmen ned till en stark betygstvåa.
ekback
2015-02-08
Uj uj, den här har inte åldrats väl... Förutom specialeffekterna så finns det även en del brister i handlingen. Konceptet är dock intressant så det är inte konstigt att många andra filmer har inspirerats av detta ändå. Kul att dom smög in Dr Strangelove och R2D2 också :)
papabobadiof
2014-11-02
Sån jääävla klockren kalkonrulle! Hela virtual-reality grejen känns så sjuuukt kul så här 20 år senare... Rekommenderas för ett gott skratt!
oell
2014-10-30
Cyber God
thebully
2014-09-27
Haha!
2014-08-15
Vill minnas att den här skälldes ut redan när det begav sig. Och egentligen är den inte så dålig, men extremt daterad.
Engravadlax
2014-07-14
Den där ungen kan ju inte ha funnit TV-spel så jävla kul efter att ha fått prova Oculus Rift 20 år innan alla andra. Dr. Angelos smoothtalker level: pedofil. VR-dräkten ger Jobe kameltå. Dean Norris är sämst. Det är mycket som är dåligt, men ändå är jag någorlunda underhållen. Bäst var apan.
DrJW
2014-07-11
Håller med @jallek, egentligen halvdant men sevärd. Både Pierce Brosnan och Jeff Fahey var bra i sina roller och effekterna är cheesy, men awsome.