3.5

Graven

Några amatörarkeologer hittar en massgrav i skogen. Kriminalinspektör Cege Ljung ombeds av sina överordnade att sätta ihop en specialgrupp som kan utreda vad som hänt.

Originaltitel Graven
Regissör Mikael Marcimain
Manus Cecilia Börjlind, Rolf Börjlind
Genre Kriminalare, Mini-serie, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Kjell Bergqvist, Annika Hallin, Jens Hultén, Cecilia Nilsson, Göran Ragnerstam, Anna Pettersson, Per Burell, Lena B Eriksson, Peter Andersson, Siw Erixon, Ulf Friberg, Michalis Koutsogiannakis, Henrik Lundström, Rasmus Troedsson, Janina Berman

Nalleman
2018-12-28
Ragnerstam är behållningen som så ofta förr. Bergqvist är motsatsen också det som så ofta förr.
Roswall
2018-09-26
Riktigt bra för sin genre! Ragnarstam är en njutning!
2017-10-18
Ganska så bra
AlbinWesley
2016-03-13
Bergqvist och Ragnerstam spelar sina typiska rollkaraktärer, och den sistnämnda är särdeles njutfull att skåda i Graven då han är toppen här. Bra gruppsammansättning och ett spännande fall som får ta sin tid och både utvecklas och invecklas. Avslutningen och tillhörande upplösningen lämnade mer att önska, är något besviken på den.
Hengman
2015-08-12
En stark trea, framför allt på grund av stämningen i de första avsnitten. Andra halvan tänder inte direkt till, och det blir inte mycket mer spännande än en bättre Beck/Wallander. God kvällsunderhållning under en sensommarvecka.
2014-12-27
Detta är riktigt bra och skådespelarna fungerar riktigt bra i sina roller och manuset glädjer. Kjell Bergqvist levererar som vanligt men för mig så äger Ragnerstam showen. Mer svenska miniserier av denna kvalitè, tack!
amonamarth
2013-12-10
Riktigt bra och spännande serie. Dock trodde jag den skulle vara bättre faktiskt och hade svårt att få ett grepp om den. Vissa stunder gillade jag den skitmycket och vissa stunder hatade jag den. Svag 4:a!
philipmarlowe
2013-10-04
Den här serien borde vara obligatorisk lärobok för alla som sysslar med svensk tv-deckare/thriller. Den får det som dominerar genren att framstå som portkoder i jämförelse med en DNA-sträng. Tillbaks till skolbänken era tölpar! Graven excellererar på många plan. Jättebra manus, skådespeleri, foto och regi.
DalaHundare
2013-02-02
Det är alltid trevligt när man blir överraskad på ett mycket positivt sätt, denna serie är det bästa jag sett på länge. Kan utan tvekan säga att casting och personregi är briljant, Göran Ragnerstam har hamnat på min lista över dom bästa skådespelarna vi har i detta land. En mycket stark 4/5 får denna pärla i betyg, och jag rekommenderar denna framför allt skräp som producerats under senaste femton åren inom kriminal genren.
Bernhard99
2012-07-03
Bästa svenska deckaren kag har sett.