3.2

Gravplundraren

Doctor Macfarlane anställer taxichaufförn Gray, för att gräva upp lik från kyrkogården så att Macfarlane kan utföra sina experiment på dem. Men det blir problem för Gray att skaffa fram nya lik från kyrkogården, de har nämligen börjat med hård bevakning. Gray börjar då istället att mörda människor så att Macfarlane kan få sina kroppar.

Originaltitel The Body Snatcher
Alternativ titel Robert Louis Stevenson's 'The Body Snatcher'
Regissör Robert Wise
Manus Val Lewton, Philip MacDonald
Genre Drama, Skräck, Thriller, 40-tal
Skådespelare Boris Karloff, Bela Lugosi, Henry Daniell, Edith Atwater, Rita Corday, Russell Wade, Donna Lee, Sharyn Moffett

KimEkberg
2020-10-03
Ja, Karloff känns ju som Daniel Day Lewis i denna täta och stämningsfulla film. Snyggt foto och några helgjutna scenlösningar såsom när korflickan försvinner in i regnet och sången tystnar.
Lotso
2017-10-08
I sin helhet är The Body Snatcher en välgjord 40-tals skräckfilm. Boris Karloff regerar ännu en gång, och man bara måste älska honom för vad han gör med sina roller. Tyvärr blir det inte samma sak sagt om Bela Lugosi, som blir behandlad som skit nästan i filmen. Ytterst tråkigt att se på, och se honom gå ut med en sådan här roll i hans och Karloffs sista film tillsammans. Men även Henry Daniell är väldigt bra som doktorn McFarlane, och är nog den riktiga stjärnan här. Då allting kretsar kring honom, och har huvudcirkeln runt varje karaktär. Lägg på även snyggt foto och härliga sista 10 minuter som passar perfekt i bakgrunden på vilken Halloween fest. Det må kanske inte vara den mest underhållande av Karloff/Lugosi filmerna, inte ens min favorit. Men det är helt klart en värdig film att kolla på.
myslas
2017-04-17
Bra och välgjord men inte lika intressant som några andra Lewton-produktioner. Boris Karloff visar vilken duktig skådis han faktiskt var.
Hypostas
2015-12-08
En mycket sevärd och trevlig filmatisering av Robert Louis Stevenson's "'The Body Snatcher". Intressant också att berättelsen är inspirerad av verkliga historiska händelser: The Burke and Hare murders.
Mikka
2012-01-12
Välgjord, stämningsfull film med rafflande slut. Känns rätt trist ändå tycker jag.
Astrojacob
2010-11-23
Nej, håller inte alls med om de sämre betygen. Har sett massor av stumfilmer o 30-talsklassiker o denna "shortstory" av Robert Louis Stevenson (Dr Jekyll and Mr Hyde) visar upp en klassisk horror-magi med ljuvliga inslag. Troligen Boris Karloffs bästa roll och Lugosi bara en liten biroll men magin ligger i regin och miljöerna. Robert Wise (Mannen från Mars) låter skådespelarna briljera och stämningen är hela tiden spökligt mysig. I dramat även en handikappad flicka och en ung idealistisk man i kontrast till mörka krafter nattetid. Jag satt bara o njöt o måste ge denna lilla horrormasterpiece en delikat men ärlig Femma.
schramm
2010-11-07
Lite sämre än jag trott. Mer goth och mindre snack hade höjt betyget. Karloff storspelar och slutet är genialt, men tyvärr blir det lätt lite segt mellan varven.
Bomkia
2008-03-31
Bra stämning och Karloff är riktigt bra som vanligt. 3+
St_affan
2007-11-18
Stäningsfull? Ja! Skrämmande? Nej... Gillade den riktigt mycket.
ThePhantom
2006-12-29
Riktigt jävla bra! Boris Karloff skrämde faktiskt mig den här gången, och det händer inte så ofta. Bela Lugosi har en liten otacksam roll :/ Snygg scenografi, mycket bra hur skuggorna används. Riktigt skrämmande då och då.