3.8

Green Book

År 1962, när nattklubbsvärden/utkastaren Anthony "Tony Lip" Vallelonga tillfälligt befinner sig utan arbete, går han med på att köra musikern Dr. Don Shirley på en tvåmånaders turné i djupaste amerikanska södern. Förvånad över att upptäcka att doktorn är afroamerikansk och inte en vanlig doktor, är Tony till en början ovillig att ta jobbet, men lönen är för bra för att tacka nej till. Doctor Shirley är välutbildad, raffinerad, konstnärlig, talar flera språk, innehar tre doktorstitlar och är den hyllade skaparen av en innovativ musikform medan Tony är en jordnära vanlig man med djupa band till sin stora familj, har en egenskap att hamna i trubbel och en förkärlek till rock'n roll och stekt kyckling.

Originaltitel Green Book
Regissör Peter Farrelly
Manus Brian Hayes Currie, Peter Farrelly, Nick Vallelonga
Genre Drama, Komedi, Roadmovie, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Sebastian Maniscalco, Dimiter D Marinov, PJ Byrne, Mike Hatton, Iqbal Theba, Joe Cortese, Tom Virtue, Don Stark, Quinn Duffy, Anthony Mangano, Paul Sloan, Von Lewis, Seth Hurwitz, Frank Vallelonga

Bunger
2020-09-05
Enkelt? Javisst. Förutsägbart? Så in i norden. Sevärt? Jomen faktiskt. Det finns en tydlig empati och närhet i skildringen, vilket gör karaktärerna levande och som resulterar i att filmen höjer sig över den till synes väl enkelspåriga handlingen.
RustyFilm
2020-08-26
Historien som berättas är från 1962. Vid den tiden fanns tydligen en manual som reglerade vilka restauranger och motell som var tillgängliga för svarta. Manualen hette Green Book och detta namn har alltså också tilldelats filmen. Detta faktum ger en bra antydan om vad filmen handlar om. Filmen har besjälats av en episod från den amerikanska pianisten Donald Shirleys verkliga liv. Av den har Peter Farrelly skapat en lättsmält film (detta trots att berättelsen handlar om svår rasism). Dialog och scenografi står i centrum och bra skådespeleri är det, speciellt av huvudkaraktärerna Viggo Mortensen (Tony Lip) och Mahershala Ali (Dr. Donald Shirley).
hsimpson
2020-06-15
Ganska underhållande, ganska snygg och ganska fin. Men det är klyschigt och förutsägbart också.
Mysharry
2020-05-30
Älskar en här typen av kammardrama. Det enda negativa jag kan säga är att den är för lättsam och feel-good för sitt tunga ämne. Härlig, varm, och visar på rasismens fula ansikte, som förtrycker och förstör för alla. Men lite ger den känslan av att allt är bra nu, att vi inte är så längre. Men vi är inte där än!
dafreakish
2020-04-26
Det må hända vara sentimentalt och tillrättalagt, trots det tunga ämnet. Men det är godhjärtat och oerhört välspelat. Stabil fyra.
2020-02-28
Jag var grymt nära att sätta en etta på denna skit, men jag besinnade mig. Jag tog mig trots allt genom filmen utan bestående men... Det som provocerade mig allra mest med denna film var att den med övertydlighet förklarar var vi befinner oss i dagens samhälle. Nu har det gått så jävla långt med Trump (och Åkesson) så att subtilitet är omöjligt. Nu är det tydligen pekboksnivå som gäller. Vi får drygt två timmar straffspark utan målvakt. Allt är så löjligt övertydligt, och att det förmodligen är det som krävs nu för tiden gör bara genuint ont. Men samtidigt får det mig att förstå att vi är så jävla illa ute, så helt plötsligt blir detta totalpekoral en viktig film. Därav ingen etta. (4-/15)
HansMoleman
2020-02-23
Bra skådespeleri från båda huvudpersonerna. Stark fyra.
BarryHero
2020-02-21
Så klart inte så bra som Oscars-statyetten för Bästa film antyder, men likväl en ganska bra och underhållande film. Om temat hade varit ett annat så hade man aldrig varit nära en sådan utmärkelse, filmen är typisk för genren och därmed ganska förutsägbar men ändock välspelad av både Viggo Mortensen och Mahershala Ali.
lucius
2020-02-11
Som "en oväntad vänskap" för vuxna.
theFeber
2020-02-05
Underbar film på många sätt!