3.9

Green Book

År 1962, när nattklubbsvärden/utkastaren Anthony "Tony Lip" Vallelonga tillfälligt befinner sig utan arbete, går han med på att köra musikern Dr. Don Shirley på en tvåmånaders turné i djupaste amerikanska södern. Förvånad över att upptäcka att doktorn är afroamerikansk och inte en vanlig doktor, är Tony till en början ovillig att ta jobbet, men lönen är för bra för att tacka nej till. Doctor Shirley är välutbildad, raffinerad, konstnärlig, talar flera språk, innehar tre doktorstitlar och är den hyllade skaparen av en innovativ musikform medan Tony är en jordnära vanlig man med djupa band till sin stora familj, har en egenskap att hamna i trubbel och en förkärlek till rock'n roll och stekt kyckling.

Originaltitel Green Book
Regissör Peter Farrelly
Manus Brian Hayes Currie, Peter Farrelly, Nick Vallelonga
Genre Drama, Biografi, Komedi, Roadmovie, 2010-tal
Skådespelare Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Sebastian Maniscalco, Dimiter D Marinov, PJ Byrne, Mike Hatton, Iqbal Theba, Joe Cortese, Tom Virtue, Don Stark, Quinn Duffy, Anthony Mangano, Paul Sloan, Von Lewis, Seth Hurwitz, Frank Vallelonga

erosagape
2019-09-29
Påminde om andra filmer men höll måttet och hade sin egenhet.
annihilat0r
2019-08-20
En ganska mysig och smårolig film, dock med ett stort allvar som hela tiden är närvarande.
mammene
2019-08-02
En ganska enkel film, men med ett allvarligt tema i botten och det kan man framför på olika vis, här har man valt den lite lättsamma vägen. Inget jag hänger upp mig på direkt, ganska skönt till och med att man kan ta en annan väg och inte göra allt så allvarligt. Visar lite lustigt på att principer är lätta att göra sig av med om det gynnar en själv, ganska mänskligt. Det här med att slänga ihop omaka människor är alltid ett intressant tema för mig, och man kan fundera vem som står över eller under vem på olika vis. Bra skådespel är det i alla fall och trean är stabil.
StureStenhög
2019-07-28
En typisk oscarsvinnare på många sätt, och det kan man ju tycka vad man vill om. Den här har åtminstone ett intressant upplägg där klass och ras gör att de två huvudpersonerna står över varandra och under varandra i hierarkin beroendet på sammanhanget. Dagens vänster är ju dock helt ointresserad av klass, så kanske är det därför twittervänstern hatar den här filmen så mycket. Men det är inte direkt en politisk film, det är feelgood med vissa tunga undertoner, och problemet ligger snarast i hur otroligt rutinmässigt allt är. De två huvudpersonerna är lite hafsigt skrivna, och även om de två skådespelarna har helt okej kemi med varandra, så är den inget exceptionellt. Etniska stereotyper som comic relief känns väldigt trött också. Men annars är det kompetent och trevligt överlag, och det är dryga två timmar som försvinner ganska snabbt, och det är det som får mig att sätta en svag trea
PeterTheW
2019-06-14
Det här var riktigt, riktigt vackert!
Jompalompier
2019-05-27
Väldigt fin och härligt komisk på sina håll. Att Viggo Mortensen kunde dra på så bra Bronx-italian-american kunde jag inte ana, väldigt bra insats!
Jannebanan
2019-04-11
En trevlig film med flera bottnar. Lite för gullig och Hollywoodsk för att den ska få det högsta betyget, men den är full av värme och mycket bra skådespelarinsatser så det blir en klar 4:a från mig.
DYV
2019-03-17
En ganska enkel story, kan tyckas, men allt eftersom så är det flera lager på lager som skalas av och genomarbetas som gör att filmen berör på djupet. Riktigt vasst skådespel.
Tonti
2019-03-12
Rätt mysig ändå.
Benisakura
2019-03-12
Vet inte om den förtjänade en oscar för bästa film men jag gillade den hursom, bra skådespeleri av båda Viggo och Mahershala.