3.4

Green Snake

Baserad på en kinesisk saga. Handlingen är om två ormar, White och Green, som kan transformera sig till människor. White hittar sig en man vid namn Xian Xu och finner sig tillrätta i den mänskliga världen. Green lattjar mest omkring och blir till slut svartsjuk och börjar flörta med Whites man. En munk upptäcker att de två kvinnorna i själva verket är ormar och bestämmer sig för att fånga in dem, men så föder White ett barn och nu vet munken inte längre vad han skall göra.

Originaltitel Ching se
Alternativ titel Qing she
Regissör Tsui Hark
Manus Lillian Lee, Tsui Hark
Genre 90-tal, Drama, Fantasy
Skådespelare Maggie Cheung, Zhao Wenzhou, Tien Feng, Wu Hsing-kuo, Joey Wang

Galivan
2017-06-22
Enormt cool och unik, visuellt väldigt imponerande med bland annat intressant ljussättning. Musiken är lite dominerande och högt mixad vissa partier.
BrutusBeefcake
2015-07-24
Hade hoppats på något mörkare, mer stillsamt och poetiskt. Därför så blev jag lite besviken men det är ändå en förbaskat snygg wuxia/fantasy-film om än lite smått hysterisk. Maggie Cheung är dessutom helt bedårande! (8+/15)
Ymir
2012-11-04
Vacker och varm, men de skulle hållit sig till det ännu mer tragiska (men mindre komplicerade) slutet i ursprungsståryn. Det är något speciellt med gamla Hongkong-fantasy-filmer och deras godawesome, magiska ljussättning.

2012-04-27
Lite långsam kinesisk fantasy. Inte illa alls, och mycket vackert filmat.
foppa99
2010-10-13
häftig
N-din
2009-07-27
Så dålig men ändå ganska skön ;)
Jole
2009-02-23
Vacker och välgjord kinesisk saga med en banal och idiotisk handling. Det är visserligen skrattretande men inte tillräckligt underhållande för att bli engagerande.
andmoreagain
2008-07-17
Snygg och obegriplig. Totalt obegriplig. Således blev det väldigt oengagerande.
niebaotan
2006-09-08
Ett av världens bästa soundtrack, vackra miljöer, härliga old-school effekter, Joey Wong & Maggie Cheung, Spänning och kärlek. Den här filmen har det mesta, helt underbart bra.
@ngeldu$t
2006-06-30
Eftersom jag inte kan någonting om den legend/saga som filmen bygger på så var den ibland lite lätt förvirrande. Men jag tycker den är tillräckligt bra och väcker mitt intresse av att ta reda på mer om legenden/sagan och när en film lyckas med det så är den bra. Tycker även att det är en intressant film på temat det goda mot det onda.