3.1

Green Zone

Utspelas under de kaotiska första dagarna av Irakkriget, i en tid då man inte kunde lita på någon och varje beslut kunde detonera oförutsedda följder. Under den USA-ledda ockupationen av Bagdad 2003 sänds befälet Roy Miller och hans team med arméinspektörer ut för att leta upp massförstörelsevapen som tros ligga dolda i lager mitt i den irakiska öknen. Jakten, som går mellan den ena förrädiskt minerade platsen till den andra, går till en början ut på att finna dödliga kemiska ämnen. Snart snubblar Miller och hans män dock över en intrikat mörkläggningsaffär som vänder upp och ner på hela uppdraget. Pressad av påtryckningar från överordnade med motstridande agendor måste Miller finna och bearbeta både dold och falsk information i sin jakt på sanningen. En sanning som antingen rentvår en skurkregim eller eskalerar ett krig i en redan instabil region. I denna oroliga tid, på denna labila plats, kommer han finna att det mest svårfunna vapnet av dem alla är sanningen.

Originaltitel Green Zone
Alternativ titel Imperial Life in the Emerald City
Regissör Paul Greengrass
Manus Brian Helgeland
Genre Drama, Action, Krig, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Matt Damon, Jason Isaacs, Greg Kinnear, Brendan Gleeson, Amy Ryan, Khalid Abdalla, Michael O'Neill, Yigal Naor, Said Faraj

Skapad 2019-11-13 av frienatic
Paul Greengrass och Matt Damon lämnar Jason Bourne bakom sig och tar sig an Irakkriget i Green Zone. Trots alldeles för många skakiga kameror och gryniga nattbilder så lyckas paret ändå utkrista...   Läs mer »

Starkbröl
2020-02-13
Bra film om ett alltför bortglömt ämne. Tyvärr leder försöken till att kombinera krigsaction med konspirationsthriller till lite för lite fokus på händelserna och lite för mycket på springa-skjuta-springa.
mammene
2019-10-24
Här gick det undan från början till slut, och emellanåt orkade jag inte riktigt hänga med. Men samtidigt förstod man kaoset och allvaret, lite förvirrande var det med de olika lägren, konspiration på högsta nivå. Matt Damon kändes väldigt trovärdig, han hade kanske lite väl många liv, men är det action så är det. Jag blev i alla fall intresserad av att forska lite i historien. Trean är lite svag.
Roswall
2017-05-11
Besviken. Damon känns töntig, den historiska händelsen bakom filmen kände jag redan till, tyvärr lyckas inte Greengrass få upp spänningsnivån heller vilket ju han tidigare lyckats väl med.
Christiansen14
2016-05-03
Mycket stark trea
92axha10
2015-11-10
Spännande och insiktsfull rulle.
okidoki
2015-04-27
Föredrar andra sorters filmer, men får medge att denna var mycket spännande och föga smickrande för nationen USA.
Bompa
2015-01-18
Meh. Svag trea. Det känns som om det inte var något riktigt slut.
2015-01-05
Jag såg denna film för ett tag sedan och när jag nu upptäckte att jag inte kommenterat filmen så hade jag otroligt svårt att minnas vad som hände under andra hälften av filmen. Jag minns att filmen underhöll mig under tiden jag såg den men som det nu visat sig så är den otroligt lättglömd. 2+
Harford
2014-09-04
Filmen bygger (mycket löst) på journalisten Rajiv Chandrasekarans bok Imperial Life in the Emerald City från 2006. Boken, som är non-fiction, behandlar hans tid i Irak och amerikanernas ockupation av landet och är en lysande beskrivning av den galenskap som präglade amerikanernas inkompetenta handlande.
2014-07-30
Svåra grejer att kombinera cool popcorn-underhållning med seriösa "sanningar". Också svårt att kombinera Matt Samon med bra film. Men om man tar storyn med en nypa salt, samt försöker ha överseende med Damon, så funkar det helt okej tills de börjar springa och jaga varandra med klipp i stroboskoptempo i en evighet. (6+/15)