2.7

Greenland

Familjen Garrity kämpar för att överleva samtidigt som en dödlig komet är på väg mot jorden. John, hans fru Allison och deras lilla son Nathan gör en riskfylld resa för att ta sig till en säker plats. När världen nås av skrämmande nyheter om kometens dödliga framfart upplever familjen Garrity både det bästa och värsta hos mänskligheten samtidigt som de kämpar mot den ökade paniken och laglösheten runt omkring dem.

Originaltitel Greenland
Regissör Ric Roman Waugh
Manus Chris Sparling
Genre Drama, Action, Thriller, 2020-talet
Skådespelare Gerard Butler, Morena Baccarin, Roger Dale Floyd, Scott Glenn, Hope Davis, David Denman, Randal Gonzalez, Andrew Bachelor, Gary Weeks, Claire Bronson, Madison Johnson, Scott Poythress, Joshua Mikel, James Logan, Suehyla El-Attar, Randall Archer, Tracey Bonner, Okea Eme-Akwari, Merrin Dungey, Rose Bianco, Al Mitchell, Marc Gowan, Holt McCallany, Adam Cronan

Dream
2023-02-11
Hyfsad spännande och bra att den känns ganska så realistisk.
Andreas_
2023-02-04
Kanske den sämsta och mesta korkade katastroffilm som inte ens är en katastroffilm egentligen som jag någonsin kämpat mig igenom...detta är mer ett enda stort klichefyllt och korkat familjedrama...av en annars duktig regissör som gjort en hel del okej filmer tidigare men Ric Roman Waugh (som alltid har med Butler i sina filmer) borde syssla med kriminalfilmer istället eller action, för det gör han mycket bättre än drama eller så kallade katastroffilmer...det är så klichefyllt och dåligt att man blir bara mer och mer irriterad ju längre filmen går, tror aldrig att jag rullat ögonen så många gånger och inte är det spännande heller och manuset är ett stort skämt, kan inte skriva mer än så här utan att avslöja halva filmen...enda som inte sänker filmen helt är att CGI effekterna och skådisarna ändå är ok, Gerard Butler är ju alltid rolig att se och sedan bra skådisar i små roller som Hope Davis och Scott Glenn men mycket mer har inte denna sörja till film att erbjuda men det blir ändå tillräckligt för en stabil 1:a istället för en väldigt svag 1:a, men filmen är varken spännande eller bra, nästan mer bara patetisk och klichefylld, man har sett allt detta i så många andra filmer förr, absolut inget nytt, har du sett World War Z eller 2012 tidigare så har du i princip sett denna film då allting är i stort sett taget från dessa....hursomhelst, se på egen risk om du vill riskera att slänga bort massa tid du aldrig får tillbaka...det handlar ändå om 119 min som du hade kunnat göra något roligare för...önskar att någon hade varnat mig innan men tyvärr, trodde på en okej rulle åtminstone men det fanns nog inget som var bra i denna...betyget landar då på en stabil 1:a, kalkon deluxe!
Olof_Gronlund
2022-04-11
Om ni tänkte se filmen för det låter coolt med en katastroffilm, så kan ni förvänta er typ 5% fokus på effekter från kometen och resten ett långdraget drama om hur familjen ska hålla ihop. Räcker du ser första 10 min och sen spolar lite till slutet, känns som att vem som helst hade kunnat regissera tyvärr.
DiMMUBoRGiR
2022-04-07
Jag förstår ibland inte hur så många kan engagera sig i ett filmprojekt när det till synes inte skapar eller berättar något givande som vi inte sett tidigare? Det här är inte en dålig film, men liksom... något meningslös? Vad var poängen? Att hålla ihop?
Christofer
2022-02-22
2022-02-19: Hade inga förväntningar alls och blev mkt positivt överraskad över kvaliteten på denna.
2022-01-06
Hmm. Njeea. Det är nog inte en meteorit som menas här egentligen. Filmen är gjord 2020. Och vad drabbade världen då..."?". Sen som många...gånger tidigare så dyker talet 33 upp(Frimurare)=666/ Sen såklart måste alla "godkända"-ha ett armband på sig. Känns lite väl likt, ett visst facistiskt pass i dagens värld.+ på det får vi höra ordet Fema-Camp. Ja där alla som inte lyder överheten spärras in. Denna film är en så kallad pre-programing, om vad som skulle komma##
2021-12-13
Klyschig katastroffilm som levererar precis vad man förväntar sig. Inget att klaga på.
Murvel48
2021-04-24
Stendum, skrikig och enerverande film. Dumheten bidrar säkert till spänningen men drar samtidigt ner betyget till en tvåa.
debe
2021-03-26
Dess största fördel är att den inte är lika orealistisk som andra katastroffilmer.
2021-03-13
Väldigt förvånad över dom relativt höga betygen ifrån både filmnördar och kritiker, detta är ju dåligt? Jag antar att 2020 har gjort att folk har lägre krav och lite distraktion av andra katastrofer än den vi genomlever kändes välkommet eller nått! Karaktärer och relationer är platta och skittråkiga, allt känns hetsigt och filmen har ett krystat uppskruvat tempo, men känns trots det alldeles för lång och seg då det inte händer så mycket. Ologisk och dum gör inte så mycket att den är, men att den ofta känns osympatisk och korkad är ett stort minus. En del okej actionsekvenser och jag gillar ju egentligen konceptet, så en svag tvåa får den allt.